هشدار پمپئو به جامعه جهانی درباره خطرناک شدن برنامه هسته‌ای ایران

«جامعه بین‌المللی نباید به ترفند و زیرکی هسته‌ای ایران پاداش دهد»

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده- Brendan Smialowski / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه بار دیگر درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت احتمالی دولت آینده آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ به جامعه جهانی هشدار داد.

مایک پمپئو که به نظر می‌رسد با پایان دولت ترامپ دوران وزارت او نیز پایان خواهد یافت در توییتی نوشت، «جامعه بین‌المللی نباید به ترفند و زیرکی هسته‌ای ایران پاداش دهد.»

وی افزود، «گام‌های مصوبه مجلس ایران، اگر اجرایی شوند، ایران را به سطح خطرناک غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم بدون هیچ پایه عقلانی برای اهداف مسالمت‌آمیز می‌رساند.»

اشاره او به رأی مثبت ده روز پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک طرح جنجال‌برانگیز با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» است.

بر اساس این طرح، در صورت عادی نشدن روند فروش و صادرات نفت و روابط بانکی بین‌المللی ظرف دو ماه آینده، ایران باید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

این طرح در حالی در مجلس به تصویب رسید که پس از پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امیدها به بازگشت واشنگتن به برجام افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا چند ماه پس از ورود به کاخ سفید و در بهار ۱۳۹۷ رسما اعلام کرد کشورش از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران خارج می‌شود.

دولت او در این مدت با هدف مذاکره دوباره بر سر برجام و فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های قبلی، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

ایران در واکنش، با وجود اعلام باقی ماندن در برجام، در پنج گام از تعهدات هسته‌ای خود در توافق وین عبور کرد؛ اقدامی که انتقاد دیگر طرف‌های توافق را نیز در پی داشته است.

جو بایدن، معاون باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا، که برجام در دولت او حاصل شد، گفته در صورت بازگشت ایران به تعهدات خود، آمریکا را به برجام باز خواهد گرداند.

رهبر جمهوری اسلامی و حامیان اصولگرای او، در مورد نیت آمریکا ابراز بدبینی کرده‌اند و می‌گویند واشنگتن می‌خواهد تهران را وادار به پذیرش برجام‌های ۲ و ۳ در حوزه‌های دیگر کند.