سوزان رایس بدون نیاز به تایید سنا، عضو کابینه بایدن می‌شود

سوزان رایس و بایدن اعتماد متقابل عمیقی به هم دارند و رایس گوش شنوایی برای رئیس جمهوری جدید خواهد بود

سوزان رایس در دولت باراک اوباما نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد بود-Win McNamee/Getty Images/AFP

سوزان رایس که در دولت اوباما از سوی جمهوری‌خواهان بابت رسوایی بنغازی مورد تحقیر قرار گرفته بود، از سوی جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای ریاست شورای سیاست داخلی کاخ سفید انتخاب شده‌است. 

این تصمیم، خانم رایس را که از سیاستمداران قدیمی واشینگتن است، در سمتی بالا قرار می‌دهد بدون آن که نیازی به تایید سنا داشته باشد. گفته شده بود که او در فهرست جو بایدن است، اما روشن نبود که او چه اندازه در انتخابات به آقای بایدن کمک کرده است. 

همچنین شایع بود که خانم رایس نامزد وزارت خارجه است، اما از آن جا که هر یک از دو حزب، اکثریتی بسیار کم در سنا خواهد داشت، نبرد برای تایید او می‌توانست پرمناقشه و نتیجه‌اش ناروشن باشد. 

خانم رایس که در کابینه‌های کلینتون و اوباما از نزدیکان آن‌ها بود، تجربه‌ای دارد که به رئیس جمهوری جدید کمک خواهد کرد فرایند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری را که دونالد ترامپ عملا متلاشی کرده است، بازسازی کند. آقای ترامپ اغلب با بی‌اعتنایی به دستیارانش، تصمیم‌های خود را در زمینه سیاست‌گذاری از طریق توییتر اعلام می‌کرد. 

تیم انتقالی بایدن در بیانیه‌ای گفت: «رایس از بلندپایه‌ترین و پرتجربه‌ترین رهبران دولتی کشور ماست، با مهارت‌هایی که می‌تواند قدرت دولت فدرال را برای خدمت به مردم آمریکا مهار کند. او که پیش‌تر عضو کابینه بوده است، چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت سازمانی را می‌شناسد و تجربه گسترده‌ای در همکاری با دیگر اعضای تیم کاخ سفید بایدن-هریس از جمله روسای [شورای امنیت ملی] و [شورای ملی اقتصاد] دارد.» 

خانم رایس یکی از آخرین مقام‌های سابق دولت اوباماست که رئیس جمهوری منتخب برای کمک به مقابله با ویروس کرونا برگزیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه تیم انتقالی آمده است: «رایس با سال‌ها تجربه در سطوح بالای قوه مجریه، کاملا به زیر و بم دولت آشناست و تفکرات رئیس جمهوری منتخب را در توانمندسازی شورای سیاست‌گذاری ملی اجرا خواهد کرد و تلاش‌ها را برای بازسازی بهتر کشور نیرو خواهد بخشید.» 

خانم رایس در کابینه اوباما نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و سپس آخرین مشاور امنیت ملی او بود. 

او بخشی از حلقه درونی آقای اوباما شد. اما آن چه برای رئیس جمهوری جدید مهم‌تر است این که اعتماد جو بایدن را که در آن زمان اتاقش در کاخ سفید دیوار به دیوار او بود، جلب کرد. واشینگتن پست چند ماه پیش گزارش داد که آن دو طی روز بارها صحبت می‌کردند و آقای بایدن خواستار نظر و رهنمود خانم رایس درباره مسائل مهم سیاست خارجی و امنیت ملی می‌شد. 

یعنی این دو اعتماد متقابل عمیقی دارند و او گوش شنوایی برای رئیس جمهوری جدید خواهد بود. 

سابقه خانم رایس نشان می‌دهد که آقای بایدن روی توانایی او در بازسازی فرایند سیاست‌سازی از جمله در کاخ سفید و سازمان‌های فدرال حساب می‌کند. 

خانم رایس از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ عضو شورای امنیت ملی بیل کلینتون بود. پس از آن، چهار سال هم معاون وزارت خارجه در امور آفریقا بود.

© The Independent

بیشتر از جهان