اسرائیل مانع ورود محصولات گوشتی و لبنی فلسطین می‌شود

۴۰ درصد فرآورده‌های گوشتی فلسطین در بیت‌المقدس شرقی به فروش می‌رسد

AFP

در زمان کم‌تر از یک دهه، اسرائیل برای سومین بار مانع ورود لبنیات و فرآورده‌های گوشتی فلسطینی به شهر بیت‌المقدس شد. این تصمیم دولت اسرائیل از اول ماه اوت آینده به اجرا گذاشته می‌شود. فلسطینیان با رد این تصمیم، ممنوعیت ورود کالاهای فلسطینی به شهر بیت‌المقدس را یک اقدام سیاسی و نقض‌کننده پیمان اقتصادی پاریس می‌دانند.

تصمیم وزارت بهداشت و اداره خدمات دامپزشکی اسرائیل هنوز به‌صورت رسمی به سازمان‌های دولتی فلسطین اطلاع داده نشده است. اما منابع فلسطینی اعلام کردند که تصمیم اخیر اسرائیل یک اقدام سیاسی است و نه بهداشتی، زیرا تل آویو قصد دارد کارخانه‌های فلسطینی را مجبور به احراز گواهی «وارد کننده خارجی» کند، مسئله‌ای که فلسطینی‌ها آن‌را رد می‌کنند و بیت‌المقدس را بخشی از سرزمین‌های فلسطین می‌دانند و نه متعلق به کشور دیگری.

بیت‌المقدس شرقی یک بازار مهم برای شرکت‌های لبنیات و فرآوردهای گوشتی فلسطین است که حدود ۴۰ درصد از محصولات آنها در این بازار به فروش می‌رسد. حجم فروش تولیدات فلسطینی در این بازار تقریبا ۴۵۰۰ تن شیر و ۱۰۰ تن گوشت است که ارزش آنها حدود ۱.۵میلیون دلار در ماه تخمین زده می‌شود.

در گذشته نیز دولت اسرائیل با اتخاذ اقدامات مشابهی در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ مانع ورود محصولات پنج شرکت فلسطینی به بیت‌المقدس شده بود که دولت فلسطین در یک اقدام متقابل، محصولات پنج شرکت اسرائیلی را به بازارهای فلسطین ممنوع اعلام کرد. در نتیجه، دولت اسرائیل پس از گذشت چند هفته، با صدور حکمی از دادگاه عالی اسرائیل، ممنوعیت شرکت‌های فلسطینی یادشده را لغو کرد.

واکنش فلسطینی‌ها

در پیوند با این موضوع، خالد عسیلی، وزیر اقتصاد فلسطین، به ایندیپندنت عربی گفت:«در واکنش به اقدام اسرائیل، دولت فلسطین از ورود محصولات ۶ شرکت اسرائیلی به بازار های فلسطین جلوگیری خواهد کرد.» وی افزود: «تصمیم اخیر اسرائیل در تعارض با پیمان اقتصادی پاریس و تفاهمات دو جانبه میان اسرائیل و فلسطین است و توجیهات اسرائیل برای جلوگیری از ورود محصولات لبنی فلسطین، غیر واقعی و نادرست است. برخی از شرکت‌های فلسطینی برای فروش محصولات خود در اسرائیل، از دادگاه عالی اسرائیل مجوز رسمی دریافت کرده‌اند».

از سوی دیگر، بسام ابو غلیون، مدیر کل فدراسیون صنایع غذایی گفت:«شرکت‌های فلسطین گواهینامه‌های تضمین کیفیت دارند و کلیه شرایط و مقررات بهداشت و ایمنی را رعایت می‌کنند و سازمان‌های دولتی بر آنها نظارت دارد.» وی گفت: «ورود محصولات شرکت‌های فلسطینی به صورت عموم و به استثنای بیت‌المقدس در اسرائیل ممنوع است، اما ورود آنها در شهر بیت‌المقدس هم با دشواری‌های زیادی رو به رو است».

نکته‌های مثبت و منفی

فراس جابر، پژوهشگر اقتصادی می‌گوید این اقدام می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد فلسطین داشته باشد، زیرا جلوگیری از ورود محصولات لبنی اسرائیل به بازارهای فلسطین به معنای افزایش تقاضا برای محصولات فلسطینی است و در نتیجه، میزان اشتغال کارگران فلسطینی و تولید را بالا می‌برد. وی می‌افزاید: «بهتر است ورود کلیه محصولات اسرائیلی به بازار های فلسطین ممنوع قرار داده شود».

به باور آگاهان امور اقتصادی، تصمیم ممنوعیت ورود تولیدات فلسطینی به بیت‌المقدس خسارت‌های هنگفتی به کارخانه‌های فلسطینی وارد می‌کند و بیش از ۶۰۰ فلسطینی شغل خود را از دست خواهند داد. در حال حاضر، ۵۵ کارخانه فلسطینی با ظرفیت تولید بیش از ۶۰۰ تن مواد غذایی (لبنیات و فرآورده‌های گوشتی) در روز، می‌توانند نیازهای بازار فلسطین را به صورت کامل بر آورده کنند.

© IndependentArabia