اشتباه عجیب در پیام خامنه‌ای؛ تسلیت مرگ یزدی به همسر فوت‌شده‌اش

پیام تسلیت رهبر جمهوری ساعتی پس از انتشار ویرایش شد

محمد یزدی روز گذشته در ۸۹ سالگی درگذشت-Khamenei.ir

علی خامنه‌ای روز گذشته و ساعتی پس از اعلام خبر درگذشت محمد یزدی، پیام تسلیتی صادر کرد. او در این پیام، مرگ محمد یزدی را به «خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم» وی تسلیت گفت.

این در حالی است که همسر محمد یزدی ۹ ماه پیش فوت شد و از قضا علی خامنه‌ای همان زمان خطاب به محمد یزدی پیام داد و مرگ او را تسلیت گفت.

این اشتباه عجیب در پیام تسلیت محمد یزدی، ساعتی بعد در هر دو وبسایت رهبر جمهوری اسلامی ویرایش شد و کلمه «همسر» از خیل تسلیت‌گیرندگان خارج شد.

البته با وجود تصحیح این اشتباه، هنوز متن خبر وبسایت‌های دیگر جمهوری اسلامی که پیام نخست را منتشر کرده‌اند با همان متن اولیه و ویرایش‌نشده در  دسترس است.

انتشار پیام تسلیت از سوی رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به عنوان بیانیه سیاسی او در مورد چهره‌ها در نظر گرفته شده است و به دقت از سوی او تنظیم می‌شود.

به جز پیام‌های عادی برای مرگ افراد کمتر مهم از لحاظ سیاسی،  درگذشت آن‌هایی که در مناصب و یا جایگاه‌های مهمی قرار داشته‌اند، معمولا با متنی ویژه نوشته می‌شود که نگاه رهبر جمهوری اسلامی را به آن فرد بازتاب می‌دهد.

برای نمونه او در پیام تسلیت درگذشت آیت‌الله منتظری به صراحت او را بازنده امتحانی دشوار و خطیر دانست که معنای آن مخالفت حسینعلی منتظری با رویه‌های سال‌های آخر عمر روح‌الله خمینی و مخالفتش با اقدامات خامنه‌ای در دوره رهبری‌اش بود: «در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره ی آن قرار دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشتباه در صدور پیام تسلیت چهره مهمی مانند محمد یزدی که روابط نزدیکی با علی خامنه‌ای داشته است در زمانی رخ می‌دهد که خبرهای غیررسمی در مورد وخامت وضعیت سلامتی او منتشر شده است.

هفته گذشته نیوزویک در خبری که بر اساس اظهارات یکی از کاربران توییتر تنظیم شده بود، اعلام کرد که خامنه‌ای به دلیل اوج گرفتن بیماری مسئولیت‌هایش را به فرزندش، مجتبی واگذار کرده است.

این خبر چند روز بعد از سوی معاون دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای تکذیب شد و او در توییتر نوشت که «به کوری چشم دشمنان» رهبر جمهوری اسلامی سالم است.

محمد یزدی، رئیس اسبق قوه قضائیه ایران و از چهره‌های شاخص در دوره تثبیت رهبری علی خامنه‌ای بود که روز گذشته در سن ۸۹ سالگی درگذشت.