هشدار مدیرکل آژانس در مورد تشدید تنش‌ها پس از کشته شدن فخری‌زاده

رافائل گروسی: ایران نباید تهدید افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را عملی کند

عمیق‌تر شدن بحران تلاش‌های بین‌المللی برای مهار فعالیت‌های اتمی ایران را به خطر می‌اندازد - CHRISTIAN BRUNA / POOL / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به هرگونه افزایش تنش پس از کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی ایران هشدار داد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین مصاحبه‌اش از زمان کشته شدن فخری‌زاده به اسکای‌نیوز گفت که ایران نباید تهدیدهای افزایش غنی‌سازی اورانیوم و بیرون راندن بازرسان خود را عملی کند.

او افزود: «در صورت عملی شدن تهدیدها، این اقدامات انحراف بیشتر از تعهداتی خواهد بود که ایران هنگام پیوستن به توافق هسته‌ای انجام داده است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهارداشت: «اگر نتیجه این کار محدودیت بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای باشد، من نمی توانم تصور کنم که چه کسی می‌تواند در چنین شرایطی پیروز می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد: «بسیار واضح است که ما باید در این مورد اطلاع‌رسانی کنیم. باید به وضوع به جهانیان بگوییم که چه اتفاقی در جریان است و این شرایط به هیچ کس از جمله ایران کمک نمی‌کند.»

«بحران ناشی از کشته شدن فخری‌زاده در حال افزایش است و تلاش‌های بین‌المللی برای مهار فعالیت‌های اتمی ایران را به خطر می‌اندازد».

مجلس شورای اسلامی هفته گذشته به گسترش برنامه هسته‌ای خود و توقف بازرسی‌های آژانس انرژی هسته‌ای رای داد. شورای نگهبان هم این مصوبه را تایید کرده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که در مصوبه اخیر مجلس نظر وزارت خارجه لحاظ نشده است.

دیروز ۱۹ آذرماه، پنجمین دور گفت‌وگوهای نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا به صورت آنلاین برگزار شد. این نشست به ریاست مشترک عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و هلگا اشمیت٬ دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برپا شد.

در عین حال، نیویورک‌تایمز از انتقال تاسیسات نظنز به زیرزمین خبر داده است. این روزنامه نوشت: «پس از انفجار نظنز که به آتش‌سوزی در کارگاه مونتاژ سانتریفیوژهای کلیدی منجر شد، تحرک‌هایی در زمینه انتقال تاسیسات به زیر زمین درحال انجام است.»