محسن رضایی: سلاح به کار رفته در ترور فخری‌زاده متعلق به ناتو است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: «تلاش‌هایی برای یافتن عاملان  صورت‌ گرفته است»

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سمت اسراییل نشانه گرفته‌اند- IRIB NEWS AGENCY / AFP

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ادعا کرد که سلاح به کار گرفته شده در ترور محسن فخری‌زاده از عوامل کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران، مورد استفاده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محسن رضایی در یک نشست خبری در تهران، با اشاره به گزارش رییس ستاد کل نیروهای مسلح به مجمع تشخیص مصلحت درباره ترور فخری‌زاده، گفت تلاش‌هایی برای یافتن عاملان  صورت‌ گرفته است.

وی اضافه کرد، بر اساس این گزارش، سلاح استفاده شده در عملیات ترور مورد استفاده نیروهای نظامی ناتو نیز هست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن فخری‌زاده، از مسئولان ارشد برنامه تسلیحاتی اتمی ایران و از اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که رسانه‌های غربی از او با عنوان «مرد مرموز» برنامه هسته‌ای ایران یاد می‌کنند، هفتم آذر ماه در آبسرد دماوند ترور شد.

سخنگوی دولت ایران چهارشنبه هفته پیش، با اعلام این که وزارت اطلاعات «اشخاص مرتبط» با پرونده ترور را شناسایی کرده است، گفت همه ابعاد پرونده در حال بررسی است و زمانی که قطعی شود، «واکنش متقابل» طراحی خواهد شد.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سمت اسراییل نشانه گرفته‌اند و وزیر امور خارجه ایران نیز گفته است «نشانه‌های جدی» از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود. اسراییل هنوز به طور رسمی به این اتهام واکنش نشان نداده است.

جمهوری اسلامی، کشور اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد آن خواهان نابودی آن هستند. اسرائیل ایران را بزرگترین تهدید علیه خود می‌داند و بارها اعلام کرده است که هرگز اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

در یک دهه گذشته چند تن از متخصصان و مدیران هسته‌ای ایران ترور شده‌اند و در برخی مراکز هسته‌ای کشور نیز حملات خرابکارانه رخ داده است، که مسئولان جمهوری اسلامی مظنون اصلی را در اغلب موارد اسراییل معرفی کرده‌اند.

دستگاه اطلاعاتی ایران پیشتر در موارد مشابه به صورت شتاب‌زده اعلام کرده بود که عوامل پشت ترورها را شناسایی و دستگیر کرده است؛ در حالی که بعدا مشخص شد که متهمان بی‌گناه بوده‌اند و معرفی آنها صرفا جنبه تبلیغاتی داشته است.

برخی کارشناسان و رسانه‌های خارجی ترور فخری‌زاده را، با توجه به موارد قبلی، نشانه ضعف امنیتی ایران می‌دانند.