امیرعبداللهیان: شماری از عوامل ترور فخری زاده «شناسایی یا دستگیر» شده‌اند

مسئولان جمهوری اسلامی جزئیاتی از هویت عوامل ترور ارائه نکرده‌اند

حسین امیرعبداللهیان،  مدیرکل امور بین‌الملل مجلس - عکس از ایلنا

امروز سه‌شنبه، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس، در توییتی گفت که شماری از عاملان ترور محسن فخری‌زاده، دست‌اندرکار برنامه هسته‌ای ایران، شناسایی یا دستگیر شده‌اند. او در این توییت نوشت: «عاملان اجرای این ترور که بخشی از آنها توسط دستگاه های امنیتی ما شناسایی و حتی دستگیر شده اند از عدالت فرار نخواهند کرد وحتما برخورد قوی پشیمان کننده ای با آنها خواهد شد.»

آقای امیرعبداللهیان در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی، روز هفتم آذر ماه در نزدیکی دماوند با شلیک گلوله به خودروی حامل او، کشته شد.

چهارشنبه هفته پیش، علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد که وزارت اطلاعات «اشخاص مرتبط» با ترور محسن فخری‌زاده را شناسایی کرده است. او گفت که همه ابعاد پرونده در حال بررسی است و زمانی که قطعی شود، «واکنش متقابل» طراحی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم یک روز پس از حادثه گفت عوامل این ترور و انفجار تیر ماه گذشته در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز، یکی بوده‌اند و افزود «به نظر می‌رسد که اسرائیل در آنها نقش دارد». محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم گفت که شواهد حاکی از نقش اسرائیل در این ترور است. اما یکی از اعضای کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت «هیچ سرنخ» یا نشانه‌ای از این که چه کسی پشت قتل فخری‌زاده بوده، در دست ندارد.

امروز سه‌شنبه، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران از «پیشرفت» در پرونده قتل فخری‌زاده خبر داد و بدون اشاره به جزئیات بیشتر، گفت: «کسانی که از دهه شصت خیانت به ملت ایران را آغاز کردند، باید شناسایی و معرفی شوند.» مسئولان جمهوری اسلامی معمولا عبارت «دهه شصت» را برای اشاره به سازمان مجاهدین خلق ایران به کار می‌برند.

علی فدوی گفت که علاوه‌ بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هم به طور «شبانه‌روزی» مشغول بررسی این پرونده‌اند.

پیشتر، خبرگزاری فارس‌ وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خبری براساس روایت آن‌ چه یک شاهد محلی نامید، در رابطه با ترور فخری‌زاده منتشر کرد که از سوی شبکه های خبری بین المللی از جمله بی بی سی و سی ان ان هم نقل شد. بنا بر این روایت، فخری زاده با مسلسلی که ماهواره کنترلش می‌کرده و با استفاده از فناوری تشخیص هویت به قتل رسید.