«خورشید مصنوعی» چین برای اولین بار روشن شد

همجوشی هسته‌ای با تولید زباله‌های اتمی کمتر، خطر کمتری برای محیط‌زیست‌ دارد

این رآکتور که «خورشید مصنوعی» نامیده شده است، سال گذشته تکمیل شد - OLGA MALTSEVA / AFP

چین برای اولین بار، رآکتور هسته‌ای همجوشی خود را به راه انداخت. این گامی رو به جلو، برای فناوری جدیدی است که نهایتا قرار است منبعی قدرتمند و نامحدود، برای انرژی پاک فراهم کند.

رآکتور اچ‌ال-۲ام توکاماک در شهر چنگدو در استان سیچوان، برای استفاده از میدان مغناطیسی قدرتمندی طراحی شده است تا پلاسمای داغ را در دمای ۱۵۰ میلیون درجه سلسیوس، یعنی ۱۰ برابر داغ‌تر از مرکز خورشید، جوش دهد.

احداث این رآکتور که به خاطر دما و انرژی شدیدی که تولید می‌کند «خورشید مصنوعی» نامیده شده است، سال گذشته تکمیل شد.

دانشمندان چینی از سال ۲۰۰۶، در آزمایش‌هایی روی نسخه کوچک‌تری از این فناوری کار می‌کردند تا زمینه به‌کارگیری این فناوری در مقیاسی بزرگ‌تر برای تولید انرژی در آینده، فراهم شود.

به گزارش رسانه‌های حکومتی، رآکتور جدید همچنین می‌تواند برای رآکتور هسته‌ای آزمایشی بین‌المللی، بزرگ‌ترین رآکتور جهان که در شهر مارسیل در کشور فرانسه در حال احداث است، پشتیبانی فنی فراهم کند. علاوه بر اتحادیه اروپا، چین در میان شش کشور دیگری است که در این پروژه مشارکت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان، اکنون دهه‌ها است که بر روی همجوشی هسته‌ای کار می‌کنند. به عقیده بسیاری، این فناوری راه نهایی برای تولید انرژی خواهد بود. این رآکتورها طراحی شدند تا رفتار و ترکیب فیزیکی ستاره‌ها را تقلید کنند و با ترکیب هسته اتم‌ها، باعث رها شدن مقدار عظیمی از انرژی شوند که نهایتا می‌تواند کنترل شده و به برق تبدیل شود.

برعکس شکاف هسته‌ای، روندی که در نیروگاه‌های هسته‌ای به کار گرفته می‌شود، همجوشی هسته‌ای باعث تولید زباله‌های اتمی کمی شده و خطر کمتری در زمینه بروز فجایع زیست‌محیطی دارد.

اما دستیابی به همجوشی هسته‌ای، به شدت سخت و پرهزینه است. هزینه‌های احداث کامل و به راه انداختن رآکتور هسته‌ای آزمایشی بین‌المللی، چیزی بین ۱۷ میلیارد پوند تا ۴۹ میلیارد پوند تخمین زده شده است که آن را یکی از گران‌ترین پروژه‌های علمی جهان کرده است. احتمالا دهه‌ها طول کشد تا بتوان مقادیر قابل توجهی از انرژی برقی را با آن تولید کرد.

در هفته گذشته بریتانیا اعلام کرد، این کشور نیز گامی رو به جلو در زمینه نیروگاه همجوشی هسته‌ای خود برداشته است و تیمی را برای جستجو و تعیین محل احداث این نیروگاه، به راه انداخته است.

دولت امیدوار است رآکتور توکاماک کروی برای تولید انرژی، که به شبکه تامین برق کشور وصل می‌شود، تا سال ۲۰۴۰ تکمیل شود.

پروفسور ایان چاپمن، مدیر عامل اداره انرژی هسته‌ای بریتانیا، گفت: «این طرح ثابت می‌کند همجوشی هسته‌ای، دیگر رویایی در دور دست نیست، بلکه به واقعیتی در حال ظهور مبدل شده است.»

او افزود: «رآکتور توکاماک کروی برای تولید انرژی، با گذر از مرحله تحقیق و طراحی، به سمت اجرا و به راه انداختن این فناوری می‌رود.»

© The Independent

بیشتر از جهان