نبود واکسن کرونا در ایران، راه‌اندازی تورهای مسافرتی واکسن به استانبول

برخی ایرانیان راه حل را در سفر به کشورهای همسایه برای تهیه واکسن جستجو می‌کنند

یک روانپزشک از ابتلای۲۰ درصد مبتلایان کرونا به اختلالات روانی خبر داده است- Majid Asgaripour/WANA via REUTERS

در ایران کرونا همچنان روزانه بیش از ۳۰۰ کشته می‌گیرد و یک عضو ستاد مقابله با کرونا نیز به تازگی اعلام کرد که واکسن کرونا تا تیرماه به دست مردم ایران نخواهد رسید.

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران طی شبانه‌روز گذشته، ۳۲۳ نفر دیگر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. که بر این اساس شمار قربانیان کرونا در ایران به ۵۰ هزار و ۹۱۷ نفر رسید. هرچند همچنان صحت آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در ایران با تردید کارشناسان روبه‌رو است.

مردم در ایران اما با چالش واکسن کرونا مواجه شده‌اند. با این که در برخی کشورها همچون روسیه و بریتانیا تزریق واکسن کرونا آغاز شده است و ترکیه نیز در نوبت تزریق است، در ایران مقام‌های ایرانی دیروز اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا مانع رسیدن واکسن کرونا به ایران می‌شود. 

حال که مردم ایران از کارزار کرونا به کارزار واکسن کرونا رسیده‌اند، عده ای راه حل را در بیرون مرزهای ایران و سفر به کشورهای همسایه برای تهیه واکسن جستجو می کنند.

آگهی‌های مربوط به تورهای چند روزه شهر استانبول برای دریافت واکسن کرونا در فضای مجازی در حال بازنشر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تور ویژه استانبول برای تزریق واکسن کرونا در حالی که هنوز تزریق واکسن کرونا در ترکیه آغاز نشده است به شیوه پیش‌ثبت نام در ایران آغاز شده است. هنوز مشخص نیست که با ورود واکسن به ترکیه اولویت تزریق واکسن با کدام گروه‌ها خواهد بود و آیا توریست‌ها در صف تزریق واکسن قرار می‌گیرند یا خیر.

از طرفی امروز سخنگوی سازمان غذا و دارو در ایران از آغاز مذاکرات با چهار کشور برای پیش خرید ۲۰ تا ۲۱ میلیون واحد واکسن کرونا خبر داد.

منبع تامین خرید واکسن برای ایران نیز مطرح است که مژگان خانلو، سخنگوی بودجه ۱۴۰۰، روز گذشته از رشد ۱۳۸ درصدی اعتبارات وزارت بهداشت ایران در سال آینده خبر داده و گفته بود یک‌هزار میلیارد تومان برای خرید واکسن کرونا اختصاص یافته است.

بعد از کرونا حالمان خوب نخواهد بود

اما پایان شیوع کرونا و واکسیناسیون تمام داستان کرونا نیست. ابتلای۲۰ درصد مبتلایان کرونا به اختلالات روانپزشکی جدیدترین آماری است که امروز احمد علی نوربالا، روانپزشک داده است.

این روانپزشک همچنین گفت: «حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به کرونا بعد از سه ماه دچار اختلالات روانپزشکی از جمله اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و اختلالات مغزی شده‌اند، همچنین بروز این اختلالات در مبتلایان به کووید-۱۹ دو برابر بیشتر از بیماران مبتلا به سایر بیماری‌ها در همین دوره بوده است.»

به گفته آقای نوربالا، «آسیب‌پذیری در ابتلا، عود و یا تشدید بیماری‌هایی نظیر اختلالات فوبیا، وسواس جبری، اضطراب منتشر، واکنش عزاداری مرضی و غیره از جمله عوارض روانی حاد ناشی از کرونا است.»

سلامت روان در دوران پساکرونا در اولویت بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. چرا که محدودیت‌های دوران شیوع کرونا منجر به تغییر سبک زندگی در دنیا شده است و تا برگشت به شرایط عادی احتمال دارد حالمان خیلی خوب نباشد.