شمارش جمعیت رو به انقراض کوآلاها در استرالیا از طریق پهپاد

کمتر از ۸۰ هزار کوآلا در استرالیا باقی مانده است

بیشترین لطمه به کوآلاها در جزیره کانگورو واقع در جنوب استرالیا وارد آمده است-Marius Becker / dpa / AFP

در حالی که کوآلاهای استرالیا در وضعیت هشدارآمیز «رو به انقراض» قرار گرفته‌اند، این کشور می‌خواهد کل جمعیت آن‌ها را با استفاده از پهپاد و سگ‌های ردیاب سرشماری کند. 

سرشماری کوآلاها بخشی از برنامه‌ای ۱۸ میلیون دلاری (دلار استرالیا) برای پاسداری از این جانور کیسه‌دار نمادین استرالیا در برابر تهدیدهای متعدد مانند نابودی تدریجی زیستگاه‌ها، تغییر اقلیم، بیماری و تصادف با خودروها است. 

برای سرشماری کوالاها که طبق برآوردی تحقیقاتی تعدادشان در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۲۹ هزار بود، از پهپادهای مجهز به دوربین‌های فروسرخ و سگ‌های ردیاب استفاده می‌کنند. از سال ۲۰۱۶ به بعد با توجه به حریق‌های ناخواسته‌ای که هر سال در بوته‌زارهای استرالیا رخ داده است، شمار کوآلاها کاهش بیشتری پیدا کرده است. 

به نظر بنیاد کوآلای استرالیا هم‌اکنون کمتر از ۸۰ هزار کوآلا و شاید ۴۳ هزار کوآلا در این کشور باقی مانده باشد. به گفته این بنیاد «در صورتی که این روند کاهشی ادامه یابد، می‌توان گفت که کوالاها در خطر انقراض قرار دارند.» 

برای مکان‌یابی و سرشماری این جانور از رهگیری صوتی و آمارگیری به کمک شهروندان نیز استفاده خواهد شد و در هر سال نتایج سرشماری را در جلسات هیات دولت گزارش خواهند داد. 

سوزان لی، وزیر محیط زیست استرالیا در مورد طرح دو میلیون دلاری (دلار استرالیا) سرشماری کوآلاها گفت: «به تمامی روی کوآلاها تمرکز کرده‌ایم و به گفته محققان در مورد جمعیت واقعی کوالاها، حال و روز آن‌ها و بهترین روش‌های کمک به آن‌ها بعد از وقوع آتش‌سوزی‌ها ویرانگر، به شدت دچار کمبود اطلاعات هستیم.» 

طبق برآورد بنیاد جهانی طبیعت (دبلیو. دبلیو. اف) که روز دوشنبه منتشر شد، در آتش‌سوزی‌هایی که تابستان گذشته در بخش‌هایی از استرالیا رخ داد بیش از ۶۰ هزار کوآلا از بین رفتند، آسیب دیدند یا آواره شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آتش‌سوزی‌های تابستان گذشته که اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا آن را «تابستان سیاه» نامید ۳۳ نفر هم کشته شدند و بیش از ۲۴ میلیون هکتار بوته‌زار این کشور از بین رفت. 

طبق تحقیق بنیاد جهانی طبیعت حدود سه میلیارد از جانوران بومی استرالیا در مسیر این آتش‌سوزی‌ها قرار داشتند. 

البته پیش از این آتش‌سوزی‌ها نیز زیستگاه‌های کوآلاها به علت هموارسازی اراضی به منظور بهره‌برداری زراعی، توسعه شهرنشینی، بهره‌برداری از معادن و جنگل‌ها، به سرعت رو به نابودی بودند. 

به گفته درموت اگورمن مدیرعامل شاخه استرالیای بنیاد جهانی طبیعت در این گزارش: «برای گونه‌ای که در شرق استرالیا رو به انقراض بوده است جمعیت ۶۰ هزار نفری آمار تکان‌دهنده‌ای است. از دست رفتن این همه کوآلا که رصدهای ما نشانگر آن است برای ما تحمل‌ناپذیر است.»  

بیشترین لطمه به کوآلاها در جزیره کانگورو واقع در جنوب استرالیا وارد آمده است که به گفته بنیاد جهانی طبیعت حدود ۴۰ هزار کوآلا در آتش‌سوزی‌های آن گرفتار شدند. حدود ۱۱ هزار کوآلا نیز در ویکتوریا و هشت هزار کوآلا نیز در نیوساوت ولز گرفتار شدند. 

طبق بررسی یک‌ساله مجلس نمایندگان نیوساوت ولز که در ماه  ژوئن پایان یافت، کوآلاهای این ایالت تا سال ۲۰۵۰ منقرض خواهند شد مگر آن که دولت فوراً برای حفاظت از آن‌ها و زیستگاه‌هایشان دست به کار شود. 

بنیاد جهانی طبیعت برای دوبرابرسازی جمعیت کوآلاهای شرق استرالیا تا سال ۲۰۵۰ هدف‌گذاری کرده است. 

طرح آزمایشی پاشیدن بذر درخت اکالیپتوس که غذا و پناهگاه برای کوآلاها فراهم می‌کند، با استفاده از پهپاد و ایجاد صندوقی به منظور تشویق زمین‌داران به ایجاد مناطق امن برای کوآلاها از جمله برنامه‌های حفاظتی این سازمان است.

© The Independent

بیشتر از جهان