عبدالله: طالبان قدم بزرگ بردارند، پشیمان نمی‌‌شوند

رئيس روند صلح افغانستان از گروه طالبان خواست به آتش‌بس فراتر از مساله سیاسی نگاه کند

عبدالله عبدالله: شورای عالی صلح مرجعه تصمیم‌گیری و بازتاب نظرات مردم درباره گفتگو با طالبان است - فیسبوک عبدالله

عبدالله عبدالله،‌ رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در نشست ملی «جامعه مدنی و رسانه‌ها» از گروه طالبان خواست برای برقراری آتش‌بس اقدام کنند.

او که ریاست کمیته رهبری شورای عالی صلح افغانستان، متشکل از تمام رهبران عمده سیاسی و جهادی را به‌عهده دارد، گفت:‌ «از طالبان توقع داریم یک قدم بزرگ بردارند. من اطمینان دارم که پشیمان نخواهند شد. این (آتش‌بس) یک مساله سیاسی نیست، یک مسئولیت است.»

در این نشست، آقای عبدالله چراغ سبزی نیز به طالبان نشان داد و گفت ‌«فردا همه در نظام کشور سهیم هستند. همه در برابر خدا و در قبال مردم افغانستان مسئولیت دارند. هر قدمی که برداریم، مورد قضاوت مردم قرار می‌گیرد. از هر نقطه‌ای که برای پایان این مصیبت ادامه‌دار شروع کنیم، مردم از آن استقبال می‌کنند.»

او مرجع تصمیم‌گیری برای توافق با طالبان را کمیته رهبری شورا عنوان کرد. این شورا که از حمایت جهانی برخوردار است، مسئولیت دارد میزان سازش و معامله با طالبان و خط‌ قرمزهای نظام، در رسیدن به پیمان صلح با طالبان را تعیین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر عبدالله گفت:‌ «مرجعی که در راستای صلح بحث ‌می‌کند و نظرات همه مردم افغانستان را انعکاس می‌دهد، شورای عالی مصالحه ملی است. کمیته رهبری تشکیل شد و مجمع عمومی نیز مورد تحقیق قرار می‌گیرد. در این شکی نیست که تشکیل شورای عالی مصالحه ملی، نتیجه توافق سیاسی‌ای بود که در نتیجه انتخابات صورت گرفت. اما بالاتر از آن، این ضرورتی برای حمایت از روند صلح و برای گرفتن تصمیم‌های بزرگ در راستای صلح بود.»

اشرف غنی، رئیس جمهور کشور نیز در مراسم افتتاحیه کمیته گفت رهبران افغانستان در مذاکره با طالبان نباید کاری کنند که اشتباه باشد.

هیات‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان، از فردا بحث‌هایی جدی درباره موضوع مذاکرات را در دوحه قطر آغاز می‌کنند.

ساختار نظام و برقراری آتش‌بس، دو موضوع اصلی در این مذاکرات خواهد بود که گفتگو درباره آنها، تاکنون سه ماه به طول کشیده‌ است.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در دوحه به سر می‌برد تا دو طرف را برای سازش بیشتر و توافق نهایی درباره نقشه‌ راه سیاسی آینده کمک کند.

بیشتر از جهان