بحران در غرب، فاجعه در جنوب

در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ نفر بر اثر کولاک و برف در جاده‌ها مانده‌اند

با جاری شدن سیل استان‌های هرمزگان و بوشهر تاکنون ۷ نفر جانشان را از دست داده‌اند- عکس از انتخاب نیوز

در پی بارش‌های فراوان یک هفته گذشته که منجر به پدیدآمدن سیل و واردشدن خسارت به منازل مسکونی مردم در جنوب ایران شده است، تاکنون هفت نفر در استان‌های هرمزگان و بوشهر جان خود را از دست داده‌اند. هم‌زمان در غرب ایران هم برف و کولاک موجب آسیب رساندن به مردم در این نواحی شده و شرایط را بحرانی کرده است. 

بارش‌های هفته گذشته در استان‌های جنوبی که موجب سیل و آب‌گرفتگی و هجوم فاضلاب به برخی مناطق در جنوب شده است، امروز با اعلام خبر مرگ هفت شهروند در این منطقه ابعاد جدی‌تری به خود گرفت. 

رئیس سازمان امداد و نجات کشور گفته که شش استان اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد متأثر از سیل و آب‌گرفتگی‌اند که ۴۱ شهر، روستا و مناطق عشایرنشین نیازمند امدادرسانی کرده است. 

به گفته یکی از اهالی خوزستان به ایندیپندنت فارسی، سیل موجب وارد آمدن خسارات خیلی جدی به مردم و منازل‌شان شده به حدی که آب‌گرفتگی موجب نشست ساختمان‌ها و از بین رفتن وسائل برقی همچون یخچال و تلویزیون شهروندان شده است و برخی از خانه‌ها امکان سکونت مجدد ندارند. ورود  فاضلاب انسانی به منازل دراهواز که در روزهای گذشته اعلام شده بود نیز به حال خود رها شده است و مردم نیامند کمک‌های جدی دولت و مسؤولان هستند. 

به گفته این شهروند خوزستانی با این که مسؤولان خبر از امدادرسانی بسیج در این مناطق می‌دهند ولی تنها مردم محلی هستند که به هم کمک می‌کنند و  بسیج و سپاه تنها نقش نمایشی دارند و در حال کار تبلیغاتی هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند تاکنون بودجه‌های بسیاری برای دفع آب‌های سطحی و تصحیح سیستم فاضلاب در جنوب ایران و به خصوص استان خوزستان اختصاص پیدا کرده است اما تاکنون هیچ کدام از بودجه‌ها صرف نظام آب و فاضلاب استان‌های جنوبی کشور نشده است.  

هم‌زمان در غرب ایران نیزامداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری به آسیب‌دیدگان از برف و کولاک در ۲۰ محور کوهستانی ۱۱ استان در حال انجام است. 

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفته که بارش برف در ۱۱ استان آذربایجان شرقی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی و همدان آغاز شده که تاکنون ۱۸۰ نفر نیازمند دریافت امداد و نجات بوده‌اند. 

به گزارش سازمان هلال احمر در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ نفر بر اثر کولاک و برف در راه مانده‌اند  که در میان آنان شماری زن و کودک نیز بوده‌اند که اسکان اضطراری گرفته‌اند. ۲۳ خودروی گرفتار در برف و کولاک نیز از سوی نیروهای امدادرسان هلال احمر رهاسازی شده‌اند.