مدیر امنیت ملی ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرد

«خیلی از مردم بر این تصورند که آرا به درستی و انصاف شمرده نشده»

جان رتکلیف، مدیر امنیت ملی دولت ترامپ- Andrew Harnik/Pool via REUTERS/File Photo

مسؤول امنیت ملی دستگاه رهبری ترامپ، روز یکشنبه در ادامه تلاش‌های استیصال‌آمیز رئیس جمهور برای توقف یا تغییر روند انتقال قدرت، از پذیرش دستگاه رهبری بایدن خودداری کرد. 

جان رتکلیف، در پاسخ به سؤال مجری شبکه فاکس نیوز در مورد شکل کابینه آقای بایدن و نیز برخورد آن‌ها به چین گفت: «در مورد این مسائل مربوط به انتخابات، باید ببینیم چه کسی در کدام موقعیت قرار دارد و آیا دستگاه رهبری بایدن وجود دارد یا نه.» 

آقای رتکلیف در جریان این مصاحبه همچنین در تکرار نظریه توطئه آقای ترامپ و حامیانش نسبت به استفاده از آرای پستی که مدت‌ها از جانب شخص ترامپ قابل اعتماد تلقی شده بود، اظهار تردید کرد. آن‌ها همچنان به رغم آن که مقامات فدرال اعلام کرده‌اند که انتخابات به درستی صورت گرفته و مدارک مهمی در اثبات تقلب در آن وجود ندارد، به انتشار ادعاهای نادرست در مورد صحت انتخابات ادامه می‌دهند. 

آقای رتکلیف از مقامات فدرال خواست تا به مردم در مورد درستی انتخابات اطمینان خاطر بدهند.  

او گفت: «امیدوارم رهبری اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری درخصوص این موارد مستقیما با مردم آمریکا صحبت کنند زیرا در این زمینه بی‌اطمینانی‌هایی وجود دارد. بسیاری از مردم این کشور بر این تصورند که آراء (انتخاباتی) به درستی و انصاف شمرده نشده است.»  

اوایل ماه جاری، ویلیام بار، دادستان کل آمریکا که منصوب شده از طرف ترامپ است، به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت مقامات فدرال به شکایاتی که در مورد انتخابات اقامه شده رسیدگی کرده‌اند و مورد خاصی در اثبات آن نیافته‌اند. 

او گفت: «تا این تاریخ ما موارد تقلب را در آن سطحی پیدا نکرده‌ایم که بتواند در نتیجه انتخابات تغییری بدهد.» 

آقای رتکلیف، مدیرامنیت ملی آمریکا گفت به اعتقاد او دادگاه‌ها باید به تردیدهایی که در مورد انتخابات وجود دارد خاتمه دهند. 

او در ادامه این مصاحبه افزود: «تنها یک نفر یا یک گروه از مردم نیست. این (تردیدها) در سراسر کشور گسترده است و جای تعجب نیست که ما روندهایی را دنبال می‌کنیم که تاکنون سابقه نداشته است. نظام دادرسی به همین منظور ایجاد شده است.» 

تاکنون، کارزار آقای ترامپ موارد بسیاری را در چالش نتیجه انتخابات در ایالات مختلف مطرح کرده است اما شکایت او در مورد تقلب گسترده‌ای که می‌گویند در انتخابات صورت گرفته، تایید نشده است.  

آقای رتکلیف که پیش‌تر سناتور حزب جمهوری‌خواه در ایالت تگزاس بود، در ماه مه به این سمت انتخاب شد و پیش‌تر، نامزدی او برای این سمت به دلیل کم‌تجربگی‌اش در أمور امنیتی از طرف کمیته مشترک کنگره رد شده بود. آقای رتکلیف پیش از این هرگز در سمت‌های امنیتی قرار نداشته است و گفته می‌شود در مورد تجربیاتش به عنوان دادستان نیز اغراق کرده بود. 

خودداری آقای رتکلیف از پذیرش دستگاه رهبری بایدن در حالی ارائه شد که وقت برای تیم ترامپ که سخت در تلاش توقف یا تغییر نتیجه انتخابات است به سرعت می‌گذرد. روز ۱۴ دسامبر هیات‌های انتخاباتی ایالت‌ها گردهم خواهند آمد تا رئیس جمهور آینده آمریکا را رسما انتخاب کنند. 

ذیق وقت اما کارزار ترامپ را از شکایت قانونی در ایالت جورجیا در روز جمعه منصرف نکرد. در این شکایت‌نامه خواسته شده است که نتیجه انتخابات این ایالت که به نفع آقای بایدن است یا تغییر کند یا قوانین ایالتی که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است و نه آرای انتخاباتی، در مورد ریاست جمهوری تصمیم بگیرد.  

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شخصا به منظور تاکید بر چالش علیه نتیجه کنونی انتخابات، تلفنی با فرماندار جورجیا صحبت کرد اما جف دانکن، معاون فرماندار جورجیا که خود از حزب جمهوری‌خواه است گفت چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. 

آقای دانکن روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما بی‌تردید در این مرحله از انتخابات تغییر موضع نخواهیم داد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین اقای ترامپ را برای آن چه انتشار «اطلاعات نادرست» خواند سرزنش کرد و گفت این امر به شانس نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ماه ژانویه سنا که دو سناتور جمهوری‌خواه از کرسی‌هایشان دفاع می‌کنند، لطمه می‌زند. 

آقای دانکن روز یکشبنه در برنامه «استیت آو دِ یونیون» سی‌ان‌ان گفت: «نگران ادامه (این وضع) هستم. باد زدن آتش اطلاعات نادرست ما را در انتخابات ۵ ژانویه درموقعیتی منفی می‌گذارد. این کوه اطلاعات نادرست به این روند کمک نمی‌کند؛ تنها به آن لطمه می‌زند.»  

این اظهار نگرانی‌ها ظاهرا آقای ترامپ را از تکرار ادعاهای نادرستش در رویداد انتخاب نامزدهای سنا در روز شنبه در ایالت جورجیا منصرف نکرد. در این کارزار دو سناتور حزب جمهوری‌خواه، کلی لوفلر و دیوید پردو از کرسی‌هایشان دفاع می‌کنند. 

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در یک مرحله به گونه‌ای زودگذر به شکستش اذعان کرد و آن هنگامی بود که گفت: «چه کارها که در چهارسال آینده نمی‌کردیم» اما در مجموع همچنان به موضعش مبنی بر توطئه و انکار (نتیجه انتخابات) وفادار ماند. 

آقای ترامپ در ادامه ادعای نادرستش گفت: «آن‌ها در انتخابات ما تقلب کردند اما ما همچنان پیروز خواهیم شد. آن‌ها درصدد تقلب در این انتخابات هم برخواهند آمد.»  

در این کارزار همچنین ویدیوهایی از شبکه خبری محافظه‌کار «نیوزمکس» پیرامون ادعاهای تقلب در رای‌گیری نشان داده شد. به نظر می‌رسید ترامپ درمجموع پذیرفته است که رای‌دهندگان، او را برای چهار سال آینده در مقام ریاست جمهوری حفظ نخواهند کرد اما برای تغییر نتیجه انتخابات روی قانونگذاران جمهوری‌خواه و دادگاه‌ها حساب می‌کند.   

آقای ترامپ گفت: «امیدوارم قانونگذاران و دیوان عالی کشورمان را نجات دهند.»

© The Independent

بیشتر از جهان