شاید خفاش‌ها ناقل انواع دیگری از ویروس کرونا باشند

«نه فقط  در چین، بلکه در سایر کشورهای جنوب آسیا هم باید به دنبال این ویروس‌ها باشیم»

دکتر شی ژنگ لی، به دلیل توانایی ‌در شکار ویروس‌ها به «زن خفاشی» معروف است-Photo by Miriam Fischer from Pexels

یک کارشناس معروف ویروس کرونا در موسسه ویروس‌شناسی ووهان، در هفته جاری به یک هیئت پزشکی گفت که خفاش‌ها در چین و سایر کشورهای جنوب آسیا، ناقل سایر ویروس‌های کرونا هستند که قابلیت انتقال به انسان را دارند.

دکتر شی ژنگ لی، که به دلیل توانایی‌ در شکار ویروس‌ها از سارس تا کووید-۱۹، به «زن خفاشی» معروف است، این اظهارات را روز پنجشنبه در یک میزگرد اینترنتی در جلسه مشترکی با آکادمی ملی داروسازی و آکادمی دامپزشکی فرانسه مطرح کرد. دکتر شی گفت که برخی از ویروس‌ها شبیه به سارس-کوو-۲ هستند؛ نامی که روی ویروس جدید سال ۲۰۱۹ گذاشته شد. او گفت: «نه فقط  در چین، بلکه در سایر کشورهای جنوب آسیا هم باید به دنبال این ویروس‌ها باشیم.»

تحقیقی که تیم دکتر شی انجام داده است، سایر ویروس‌های کرونا را در مناطقی از چین جنوبی پیدا کرده است. وی افزود: «ما معتقدیم ریسک انتقال به انسان این ویروس‌ها، بسیار بالا است.»

در این کنفرانس، پزشکان، زیست‌شناسان، و دامپزشک‌هایی از سراسر جهان برای بحث و تبادل نظر درباره کووید-۱۹ گرد هم آمده بودند و موضوع بهداشت حیوان، انسان و محیط ‌زیست را در قالب «یک بهداشت» بررسی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ویروس‌شناس گفت که تعامل بین موجودات حیات‌وحش و موجودات اهلی یا حیوانات دامی و نیز حیوانات دامی و انسان، نیازمند بررسی بیشتری است.

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته اعلام کرد که تیمی از کارشناسان بین‌المللی را برای مطالعه چگونگی آغاز همه‌گیری به چین اعزام می‌کند. تحقیقات خبرگزاری ای‌پی در هفته جاری فاش کرد که دولت چین با تاخیر در اعلام هشدارعمومی و ندادن اطلاعات به سازمان بهداشت جهانی، در واکنش بهنگام در برابر این ویروس کوتاهی کرده است.

از این گذشته، این خبرگزاری روز پنجشنبه خبر داد که کوتاهی در آزمایش‌های گسترده و مشکلاتی که نبودِ آنها می‌توانست مانع از شیوع سریع ویروس ‌شود، عمدتا به دلیل مخفی‌کاری و پارتی‌بازی در بالاترین نهاد کنترل بیماری چین به وجود آمدند. این گزارش فاش کرده است که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های چین، حق طراحی و توزیع کیت‌های آزمایش را منحصرا به سه شرکت در شانگهای (که آن زمان گمنام بودند) داده است که رابطه شخصی نزدیکی با مقامات داشتند.

این سیستم ضعیف آزمایش‌گیری، مانع از آگاهی دانشمندان و مسئولان از سرعت انتشار ویروس شد؛ اشتباهی مرگبار که باعث شد شیوع ویروس در ووهان و سپس در سراسر جهان بموقع تشخیص داده نشود. این بیماری عالمگیر تا امروز بیش از ۶۴ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است.

منشاء سارس-کوو-۲ احتمالا خفاش بوده است، ولی دکتر شی و سایر دانشمندان معتقدند که ویروس طی یک فرآیند «سرریزی زونوتیک» از یک حیوان میانی به انسان جهش یافته است. به علاوه این سوال مطرح است که سارس-کوو-۲ از کی به وجود آمده است؛‌ چرا که دکتر شی به هیئت علمی گفته است که این احتمال وجود دارد که این ویروس پیش از شناسایی «مدت‌ها» در میان انسان‌ها یا حیوانات موجود بوده باشد. بازرسان سازمان بهداشت جهانی و تیم جداگانه‌ای که مجله پزشکی لاسنت ترتیب داده است، ممکن است هیچ گاه به سرمنشاء دقیق ویروس دست نیابند.

دکتر شی خاطرنشان کرد که اگر ناقل واسط ویروس، آن طور که برخی تحقیقات مطرح کرده‌اند، یک مورچه‌خوار باشد، در این صورت احتمال دارد که ویروس از خفاشی خارج از منطقه چین آغاز شده باشد. مورچه‌خوارها معمولا از سایر نقاط آسیا یا آفریقا به صورت قاچاق به چین وارد می‌شوند.

این گزارش با همکاری آسوشیتد پرس تهیه شده است

© The Independent

بیشتر از زندگی