کیهان پس از پیشنهاد حمله به حیفا، خواستار اقدام نظامی علیه اسرائیل شد

روزنامه کیهان از «پاسخ به کشته شدن فخری‌زاده در زمان مناسب» انتقاد کرد

تجمع بسیجیان معترض به کشته شدن فخری‌زاده-ATTA KENARE / AFP

روزنامه کیهان یک هفته پس از آن که از «حمله به حیفا» و «تلفات سنگین» در انتقام کشته شدن چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی نوشت، تاکید کرد که ایران باید در روزهای آینده به «ترور محسن فخری‌زاده» واکنش نشان دهد و خواستار «حمله قدرتمند نظامی» به اسرائيل شد.

این روزنامه متعلق به جناح موسوم به اصول‌گرا، در یادداشت روز ۱۵ آذرماه که به قلم سعدالله زارعی نوشته شده، آورده است: «هیچ سیستم دفاعی قادر به مقابله با موشک‌های بالستیک ایران نیست.»

این مطلب با بیان اینکه برخی مقام‌های جمهوری اسلامی پاسخ به کشته شدن فخری‌زاده را به «زمان مناسب» موکول کرده‌اند، افزود که چنین اظهاراتی موجب می‌شود «اسرائیل به حدی از اطمینان از عدم واکنش ایران برسد.»

این در حالی است که الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا در گفت‌و‌گو با رویترز پیش‌بینی کرده است که جمهوری اسلامی در مدت باقی‌مانده تا برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در آمریکا (۲۰ ژانویه۲۰۲۱) دست به اقدام تلافی‌جویانه نمی‌زند، چرا که به مذاکره با دولت بایدن و لغو تحریم‌ها نیاز دارد. به گفته او هر گونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی جمهوری اسلامی در این مدت می‌تواند چشم‌انداز لغو تحریم‌ها را دشوارتر کند. بسیاری از ناظران بین‌المللی نیز دیدگاه مشابهی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گذشت ۹ روز از کشته شدن فخری‌زاده در منطقه آبسرد دماوند،‌هنوز روشن نیست که این عملیات چگونه اتفاق افتاده است. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز که هفته گذشته گفته بود به سرنخ‌هایی دست یافته، هنوز گزارشی در این زمینه منتشر نکرده و روایت‌های مختلفی چگونگی این عملیات منتشر می‌شود. اما در اغلب روایت‌های حکومتی‌ تلاش بر این است که اتهام «رخنه و نفوذ اطلاعاتی-امنیتی» کمرنگ جلوه داده شود و سپاه به کم‌کاری در تامین امنیت فخری‌زاده متهم نشود.

اغلب مقامات جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه می‌روند، اما مقامات اسرائیل این اتهام را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

نویسنده یادداشت کیهان که در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، از جمله خبرگزاری فارس، مواضعی را بازتاب می‌دهد که نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی به‌نظر می‌رسد، یک هفته پیش در مطلب دیگری تاکید کرد بود که پاسخ‌های جمهوری اسلامی به آمریکا و اسرائیل در سال‌های گذشته «بازدارنده» نبوده است و به همین دلیل محسن فخری‌زاده در تهران کشته شده است.

او در مطلبی که ۹ آذرماه منتشر شد نوشته بود: «ما در مواجهه با اسرائیل چند نوبت اعلام کرده‌ایم اگر اسرائیل دست از پا خطا کند حیفا را می‌زنیم. الان با فرض اثبات نقش رژیم صهیونیستی در این شهادت عظیم، می‌توانیم این تهدید را عملیاتی کنیم.»