توصیه سناتور جمهوری‌خواه به ترامپ برای شرکت در مراسم تحلیف بایدن

تمامی تلاش‌های تیم حقوقی آقای ترامپ برای لغو نتیجه انتخاباتی که به غلط ادعا می‌کند «به سرقت رفته»، بی‌نتیجه مانده است

لیندزی گرهام، قانونگذار جمهوری‌خواه و از وفاداران به دونالد ترامپ - SAUL LOEB / AFP

لیندزی گرهام، قانونگذار جمهوری‌خواه و از وفاداران به ترامپ، دوشنبه گذشته اظهار داشت که حضور وی در مراسم تحلیف جو بایدن «برای کشور خوب است.»

آقای گرهام، سناتور کارولینای جنوبی، اظهار داشت که حضور آقای ترامپ در مراسم تحلیف در ۲۰ ژانویه چنان که سنت رؤسای جمهوری قبلی بوده است، به نفع خود آقای ترامپ نیز خواهد بود.

اظهارات وی در حالی عنوان می‌شود که مقامات آریزونا و ویسکانسین آقای بایدن را به عنوان برنده انتخابات تأیید کرده‌اند. این امر ضربه‌ای دیگر به تلاش‌های بی‌نتیجه تیم آقای ترامپ برای تأخیر در تأیید نتایج در ایالت‌های کلیدی وارد کرده است.

به نظر می‌رسد که وکلای رئیس ‌جمهوری قادر به جلوگیری از تأیید رسمی برنده شدن آقای بایدن در ۱۴ دسامبر توسط کالج انتخاباتی، نخواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود که معاون سابق رئیس جمهوری، ۳۰۶ رأی کالج انتخاباتی را به دست آورد. این رقم از ۲۷۰ رای لازم برای پیروزی در انتخابات بیشتر است. وی همچنین در مجموع آرای مردمی نیز  ۶ میلیون رأی بیشتر کسب کرده است.

آقای گرهام روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با استناد به ادعاهای نادرست رئیس‌جمهوری در خصوص تقلب در شمارش آرا، از پذیرش پیروزی آقای بایدن خودداری كرد.

اما او اذعان کرد که حضور آقای ترامپ در مراسم تحلیف در ماه ژانویه می‌تواند به نوعی در بهبود فضای سیاسی و ترمیم شکاف‌ها در آمریکا کمک کند.

آقای گرهام در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهوری کنونی در صورت شکست باید در این مراسم حاضر شود، گفت: «اگر بایدن در نهایت برنده شود، بله من فکر می‌کنم بهتر است حاضر شود.»

آقای گرهام با صدایی حاوی حس کنایه‌ و شوخی گفت: «من فکر می‌کنم این برای کشور خوب است، برای او [آقای ترامپ] هم خوب خواهد بود. امیدوارم که بایدن (هم) به مراسم تحلیف او بیاید.»

تأیید پیروزی آقای بایدن در هر دو ایالت آریزونا و ویسکانسین درست چند روز پس از آن صورت گرفت که دادگاه فدرال پنسیلوانیا چالش قانونی آقای ترامپ علیه نتیجه انتخابات در این ایالت را که جزو ایالات‌های به اصطلاح «کمربند زنگارزده» (Rust Belt state) تلقی می‌شود، رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که تنها دو هفته به جلسه کالج انتخاباتی باقی مانده است، تلاش‌های تیم حقوقی آقای ترامپ برای لغو نتیجه انتخاباتی که به غلط ادعا می‌کند «به سرقت رفته» است، بی‌نتیجه مانده است.

به‌رغم این، تعداد زیادی از قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه، از جمله سناتور گرهام، همچنان از شناسایی آقای بایدن به عنوان پیروز انتخابات امتناع می‌ورزند.

به عقیده ناظران سیاسی، حمایت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از رئیس‌جمهوری فقط ناشی از هراس آنان از از دست دادن بخشی از پایگاه انتخاباتی‌شان است.

سناتور آلاسکا، لیزا مورکوفسکی، از معدود جمهوری‌خواهانی است که رئیس جمهوری را به پذیرش شکست دعوت کرده است.

او دوشنبه گذشته به مانو راجو، خبرنگار سی‌ان‌ان، گفت: «من فکر می‌کنم که او باید شکست را بپذیرد. مسابقه به پایان رسیده است.»

به نظر می‌رسد که آقای ترامپ قصد تسلیم ندارد و همچنان با استفاده از توییتر به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده خود درباره تقلب در  انتخابات ادامه خواهد داد.

هنوز روشن نیست که او در مراسم تحلیف آقای بایدن شرکت خواهد کرد یا خیر.

© The Independent

بیشتر از جهان