ادعای وزیر بهداشت: برگ‌های برنده‌ای در زمینه کرونا برای دنیا رو می‌کنیم

«بحث مدیریت کرونا مدیریت وزارت بهداشت نیست، بلکه بحث مدیریت نظام جمهوری اسلامی است»

با اجرای محدودیت‌های اعمال شده از ابتدای آذرماه تاکنون، ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شده‌اند- عکس از تسنیم

آمارهای روزانه وزارت بهداشت ایران حاکی از آن است که شمار جان‌باختگان کرونا در کشور کم‌تر شده است. براساس آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۳۲۱ نفر، یعنی ۲۶ نفر کم‌تر از روز قبل، بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در ایران جان باختند. شمار کلی مرگ‌ومیرها در اثر ابتلا به کرونا در کشور هم به ۵۰هزار و ۱۶نفر رسیده است. 

در عین حال، تطابق آمارهای اعلام شده در ایران با واقعیت همواره با تردید بسیار مواجه است. بنا به گفته مقام‌های رسمی وزارت‌ بهداشت، نظام‌پزشکی و ستاد ملی کرونا، آمار واقعی تقریبا سه‌برابر آمار رسمی است.

با این‌حال، امروزشنبه ۱۵ آذر، وزیر بهداشت ایران ادعا کرد که «روزهای آینده را به‌شدت روشن‌تر از امروز می‌بینم و تردید ندارم که برگ‌های برنده قابل توجهی برای دنیا رو خواهیم کرد.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت روحانی، افزود که «بحث مدیریت کرونا مدیریت وزارت بهداشت نیست، بلکه بحث مدیریت نظام جمهوری اسلامی است.»

وزیر بهداشت مدعی شد که نظام جمهوری اسلامی ایران  با مدیریت کرونا «به بیرون از مرزها سیگنالی (می)دهیم که درست است که با دست بسته در این اقیانوس تحریم رها شدیم، اما خوب شنا کردیم، امتیاز آوردیم، از شما جلو بودیم. همین اکنون هم پنج به یک از آمریکایی‌ها جلو هستیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید نمکی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت مدیریت بیماری کووید-۱۹ با وجود شرایط سخت تحریم‌ها، ادعا کرد که «واکسن آنفلوآنزا را یک ماه و نیم قبل، از فرانسه به فرودگاه اسپانیا آوردیم که برای گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کنیم، اما آمریکایی‌ها اجازه ندادند.».

سعید نمکی با بیان این که «در زمینه واکسن ممکن است که اعتقاد نداشته باشم که واکسن شفای عاجل این بیماری است و ممکن است بگویم رمدسیویر یا فاوی‌پیراویر شفای عاجل بیمار کرونایی نیست»، افزود: «با خدا عهد کردم که اجازه ندهم که مردم این سرزمین احساس کنند که امریکایی داشت، اما من نداشتم، و فرزندان آینده این نظام روزی نگویند که پدران و مادران ما از بین رفتند، به دلیل این که فلان دارو نبود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت در ادامه ادعا کرد: «خواهید دید که در زمینه واکسن هم کاری کارستان خواهیم کرد. اکنون دنیا قبول کرده است که ما یکی از پیشتازان عرصه واکسن‌سازی دنیا هستیم.»

امروز همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به «تغییر رنگ» برخی شهرها، گفت: «این تغییر رنگ به معنای کنترل اپیدمی نیست.»

به گفته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، «وضعیت نارنجی در شهر تهران و بسیاری از شهرها شکننده است و اگر مردم پروتکل‌ها را به طور جدی رعایت نکنند، ممکن است هفته‌های آینده دوباره با تغییر رنگ، محدودیت‌ها تشدید شود.»

رئیس شورای شهر تهران نیز امروز اعلام کرد که مرگ‌ومیر شهروندان در اثر کرونا ۴۰ درصد کاهش داشته است. 

محسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «آمار مرگ‌ و‌میر ناشی از کرونا در هفته‌های قبل در پایتخت به بالای ۱۷۵ نفر در یک روز رسیده بود که این آمار طی ۲۴ ساعت گذشته به کمتر از صد نفر رسیده است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، با اجرای محدودیت‌های اعمال شده از ابتدای آذرماه تاکنون، ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شده‌اند.

براساس گزارش وزارت بهداشت، اوضاع در تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌ها، خراسان‌ها، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، مرکزی، کرمان، کردستان، همدان و یزد، قرمز است، و در استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان و سیستان‌وبلوچستان هشدارآمیز است.