سفیر ایران در بغداد سفر فرمانده نیروی قدس به عراق را تایید کرد

ایرج مسجدی: ایران بنا ندارد اقدامی علیه آمریکا انجام دهد

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق- HAIDAR MOHAMMED ALI / AFP

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در مورد سفر اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق در اواخر آبان ماه را تایید کرد و گفت این سفر با هماهنگی مسئولان عراقی انجام شده است.

ایرج مسجدی در مصاحبه با شبکه العالم که گزارش آن روز جمعه منتشر شد، درباره دیدارهای قاآنی با مقام‌های عراقی گفت این دیدارها در راستای تقویت روابط امنیتی دو کشور و پیگیری برخی «پرونده‌های اقتصادی» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی به جزئیات پرونده‌های اقتصادی مذکور اشاره نکرد، اما فرمانده نیروی قدس را «مسئول روابط بین دو کشور» دانست.

سفیر ایران در بغداد گفت، از آنجا که اسماعیل قاآنی مسئول روابط بین دو کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در این موضوع هست، در مورد تمام روابط و نیازهایی که بین دو کشور هست با مقام‌های عراقی مشورت و بحث می‌کند.

رسانه‌ها خبر سفر قاآنی به عراق را اول آذر ماه گزارش دادند، اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز بعد آن را «گمانه‌زنی رسانه‌ای» خواند و گفت گمانه‌‌زنی‌هایی که مطرح می‌شود را نه تایید می‌کنیم و نه ارزش پیگیری دارند.

مسجدی در مورد این گزارش رسانه‌ها که تهران از عوامل نیابتی خود در عراق خواسته در مدت باقی مانده از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دست به اقدام تحریک‌آمیز نزنند، گفت ایران بنا ندارد اقدامی علیه آمریکا انجام دهد.

به گزارش العالم، سفیر ایران گفت که اگر رئیس جمهوری آمریکا کسی را تهدید نکند و به گفته او «اقدامات تحریک‌آمیز» انجام ندهد، «نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ کس دیگر بنای بر این ندارد که اقداماتی علیه آمریکا انجام دهد.»

سفیر جمهوری اسلامی در عراق اضافه کرد، «اگر آمریکایی‌ها علیه ما اقدامی‌ کنند، ما قطعا پاسخ قاطع خواهیم داد و اگر آنها علیه جریانات مقاومت اقداماتی انجام دهند،... قطعا مقاومت عکس العمل نشان می‌دهد و از خود دفاع می‌کند.»

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط پهپادهای ارتش آمریکا در زمستان سال گذشته، اسماعیل قاآنی جانشین او شد. نیروی قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.