هلگا اشمیت رئیس سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا شد

سمت جدید خانم اشمیت می‌تواند تاثیراتی بر مذاکرات احتمالی ایران درباره پیوستن دوباره آمریکا به برجام داشته باشد

خانم اشمیت با رای‌گیری از وزرای امور خارجه ۵۷ کشور به عنوان رئیس سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا برگزیده شد - JOE KLAMAR / AFP

هلگا اشمیت، ديپلمات آلمانی و مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران، به ریاست سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا رسید.

خانم اشمیت با رای‌گیری از وزرای امور خارجه ۵۷ کشور به این سمت برگزیده شد. خبر انتصاب او به این سمت، از سوی وزارت وزارت امور خارجه رومانی اعلام شد. رومانی در حال حاضر ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عهده دارد.

هلگا اشمیت از سال ۲۰۱۶ مسئولیت دبیر کل اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به عهده داشت.

انتصاب او به این سمت در آستانه انتقال دولت آمریکا به رئیس‌جمهور جدید می‌تواند تاثیراتی بر مذاکرات احتمالی ایران درباره پیوستن دوباره آمریکا به برجام داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفته است که قصد دارد درباره پیوستن کشورش به برجام با متحدان اروپایی مشورت کند.

خانم اشمیت در گذشته مسئولیت پرونده هسته‌ای ایران در اتحادیه اروپا را به عهده داشت و نقش مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای پنج به علاوه یک ایفا کرد.

از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که به دلیل بحران بلاروس، اوکراین و مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ، خانم اشمیت چالش‌هایی را پیش‌رو داشته باشد.

مقر ریاست سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا در شهر وین است. این سازمان در زمینه حل بحران‌های منطقه‌ای، نظارت بر انتخابات، دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان فعال است.

سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا به عنوان بزرگترین نهاد امنیت منطقه‌ای در جهان برای ثبات، صلح و دموکراسی، از سال ۱۹۷۳ کارش را آغاز کرده و اکنون ۵۷ عضو دارد.

بیشتر از جهان