شرح وقایع روز ترور از زبان فرزندان محسن فخری‌زاده

«پدرم در هلی‌کوپتر و پیش از رسیدن به بیمارستان، درگذشته بود»

تیم حفاظتی بارها از محسن فخری زاده خواسته تا یک ماه از خانه خارج نشود - عکس از صداوسیما

با گذشت یک هفته از ترور محسن فخری زاده، هر روز روایت‌های مختلفی از نحوه کشته‌شدن او منتشر می‌شود. در آخرین مورد، یکی از فرزندان وی در مصاحبه با صداوسیمای جمهوری اسلامی مدعی شد که با گلوله‌های خاص و از فاصله نزدیک ترور شده است.

مهدی، فرزند بزرگ‌تر محسن فخری زاده در گفتگو با برنامه خبری بیست و سی گفت که در اتومبیلی که پدرش ترور شده، مادر او نیز حضور داشته اما هیچ گلوله‌ای به سمت وی شلیک نشده است. اگرچه حامد، فرزند دیگر تأکید می‌کند که به سبب انفجار، چند ترکش به مادرش نیز اصابت کرده است.

در ادامه مهدی فخری زاده به نقل از مادرش می‌گوید که کسی را در صحنه ترور و درگیری ندیده است. همچنین او مسئله ترور پدرش را برنامه ۲۰ ساله ناکام از سوی موساد عنوان کرد و گفت که آنها برای اجرای این ترور برنامه همه‌جانبه‌ای را ترتیب داده بودند.

از سوی دیگر حامد، فرزند دیگر محسن فخری زاده گفت که پدرش نزدیک به ۲۱ سال با خطر ترور مواجه بوده است. به‌طوری‌که تیم حفاظتی بارها از محسن فخری زاده خواسته تا دست کم یک ماه از خانه خارج نشود. او افزود: «در روزی که پدرش ترور شد، تیم حفاظتی از او خواستند تا امروز از خانه خارج نشویم. اما محسن فخری زاده از تیم حفاظتی تمکین نمی‌کند.»

حامد فخری‌زاده به‌عنوان نخستین فرد از خانواده که به محل ترور رسیده گفت که از نظر او پدرش در هلی‌کوپتر و پیش از رسیدن به بیمارستان، درگذشته بود. این در حالی است که پیش‌تر اعلام شده بود که فخری زاده در بیمارستان بقیه‌الله و پس از ناکامی تلاش برای احیای او، فوت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی دیگر از مصاحبه، محسن فخری‌زاده را فردی فراجناحی معرفی کردند که به هیچ گروهی وابستگی نداشته است. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که طی یک هفته اخیر و پس از ترور محسن فخری زاده، بسیاری از تحلیل گران دلیل آسیب‌پذیری سیستم اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی را، تفرقه و اختلاف بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه عنوان کردند. اگرچه بر اساس تقسیم وظایف، مسئولیت حفاظت از شخصیت‌ها با سپاه انصارالمهدی است.

در ادامه فایلی صوتی از محسن فخری‌زاده پخش شد که وی در آن آمریکا را «گرگ» خوانده بود و گفته بود تا آمریکا تغییر نکند، نباید با آن مذاکره کرد.

فعالیت‌های اقتصادی خانواده فخری‌زاده

در این مصاحبه حامد فخری زاده اظهار داشت که به توصیه پدرش ما وارد کار دولتی نشدیم. مهدی فخری‌زاده نیز تأکید کرد که مردم می‌توانند شرکتی را که ما در آن فعالیت داریم را بررسی کنند.

به نظر می‌رسد این سخنان در پاسخ به مطالبی است که اخیراً در مورداستفاده خانواده فخری زاده از رانت اقتصادی بیان شده است. طی روزهای اخیر برخی منابع اعلام کردند که شرکت‌های خانوادگی مرتبط با محسن فخری‌زاده با استفاده از روابط او در سطح نخست حکومت، قراردادهای اقتصادی کلانی را با شرکت‌های دولتی منعقد کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، محسن فخری زاده از سال ۱۳۸۶ هلدینگ ساینا را در اختیار داشت. هانی، فرزند کوچک محسن فخری‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تدبیراندیشان ساینا است. در شرکت نوین پردازشگران ساینا، هر سه فرزند محسن فخری‌زاده، عضو هیئت‌مدیره هستند. این شرکت در زمینه تجارت کالاهای حوزه فناوری اطلاعات با نهادهای دولتی فعالیت دارد. همچنین، نوآوران کشت و صنعت ساینا نیز دیگر شرکت زیرمجموعه هلدینگ ساینا است که حامد و مهدی فخری‌زاده، به ترتیب نایب‌رئیس و رئیس هیئت‌مدیره آن هستند.

شرکتی دیگر با نام گسترش راهکارهای داده‌نگار وجود دارد که هر سه فرزند محسن فخری‌زاده، عضو هیئت‌مدیره آن هستند. در شرکت ارتباط‌آفرینان ساینا، مهدی رئیس و هانی عضو هیئت‌مدیره است. مهدی و هانی، عضو شرکت رایان افزار حسیب نیز هستند که خدمات مالی و حسابرسی ارائه می‌کند. شرکت فخر ایمن شرق که در زمینه خدمات امنیتی و تصویری فعال است نیز با مدیریت حامد و قائم‌مقامی هانی فخری‌زاده ثبت شده است.

شرکت دیگری با نام پتروساینا مهر کیش نیز وجود دارد که هانی و صدیقه قاسمی، همسر محسن فخری‌زاده در مدیریت و عضویت هیئت‌مدیره را در اختیار دارند. این شرکت در زمینه واردات و صادرات قطعات موردنیاز در صنعت نفت فعالیت می‌کند. آدرس بسیاری از این شرکت‌ها یکسان است.

ایندی‍پندنت فارسی نمی‌تواند به صورت مستقل اطلاعات منتشر‌شده درباره فعالیت‌های اقتصادی این افراد را تایید کند.