پمپئو بار دیگر بر کاهش و پایان خشونت در افغانستان تاکید کرد

مایک پمپئو از دولت افغانستان و طالبان خواست که سطح خشونت‌ها را کاهش دهند - ارگ

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هشدار می‌دهد که سطح خشونت‌‌ها در افغانستان در حد «به شدت غیرقابل قبول» بالا است و از هر دو طرف درگیر منازعه خواسته‌ است که «خشونت‌ها را کاهش دهند و آن را به طور قطعی به پایان برسانند.»

او شب گذشته درباره تاخیر در روند صلح افغانستان در نشست مجازی گفت‌وگوهای امنیتی سالانه‌ای منامه از واشینگتن سخنرانی می‌کرد.

این سخنان درست دو روز پس از توافق طالبان و دولت بر سر دستورالعمل گفت‌وگوها ایراد شد. دو طرف‌ گام‌های مهمی در راستای رسیدن به نقشه‌راه سیاسی برداشته‌اند. دولت افغانستان امروز هم نخستین نشست شورای عالی مصالحه ملی را تشکیل داد که وظیفه آن مدیریت هیئت مذاکره‌کننده دولت خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از توافق آمریکا با طالبان در اوایل سال جاری میلادی، قرار بود مذاکرات صلح در دهم ماه مارس گذشته شروع شود اما بر دلیل مسئله آزادی زندانیان طالبان به تاخیر افتاد تا این که سرانجام با شش ماه تاخیر، در سپتامبر گذشته آغاز شد. دو طرف بعد از سه ماه مذاکره، اینک تنها بر سر اصول مذاکرات توافق کرده‌اند.

همزمان با پیشبرد مذاکرات دشوار در قطر، حملات طالبان و ضدحملات دولت افغانستان در این کشور نیز شدت گرفته ‌است و همچنان ادامه دارد.

پمپئو خطاب به این نشست بین‌المللی گفت که او دو هفته پیش با هیئت‌‌های مذاکره‌کننده دو طرف در دوحه دیدار کرد و از هر دو جناح خواست که سطح خشونت‌‌ها را کاهش دهند. او گفت:‌ «من به صراحت به آنها گفتم که این سطح خشونت‌‌ها همزمان با ادامه مذاکرات قابل‌تحمل نیست و جواب نمی‌دهد. ما از همه آنها خواسته‌ایم که سطح خشونت‌ها را کاهش دهند و آن را کاملا به پایان برسانند.»

پمپئو ابراز امیدواری کرد که دو طرف به مسائل مهم مانند آتش‌بس سراسری توجه کنند.