سفینه فضایی چین، دو کیلوگرم از ماه را به زمین آورد

ماموریت چانگه۵، جمع کردن حدود نمونه‌هایی از سطح ماه و برگرداندن آن به زمین بود

سازمان فضایی دولتی چین این تصویر از ماموریت ماه را در تاریخ سوم دسامبر منتشر کرده است - China National Space Administration (CNSA) via CNS / AFP

سفینه فضایی چین با قطعاتی از سطح ماه، این کره را به مقصد زمین ترک کرد.

پس از دهه‌ها اولین بار است که سنگ‌های کره ماه به زمین آورده می‌شوند و این نقطه عطفی در برنامه چین برای حمل انسان به کره ماه و سفرهای دورتر در منظومه شمسی است.

سازمان فضایی دولتی چین گفت که سفینه چانگه۵ که سه‌شنبه روی ماه نشسته بود، با موفقیت از سطح ماه برخاست.

این سومین سفینه چینی بود که روی ماه فرود آمد و اولین بار است که موادی از سطح این کره به زمین برمی‌گرداند.

ماموریت چانگه۵، جمع کردن حدود دو کیلوگرم سنگ و برگرداندن آن به زمین بود؛ یعنی برای نخستین بار از دهه ۷۰ میلادی که یک سفینه شوروی، نمونه‌هایی از ماه را به زمین آورد.

پیش از آن، فضانوردان سفینه آپولوی آمریکا، صدها کیلوگرم سنگ از ماه به زمین آورده بودند.

محل فرود مه‌نورد چین، نزدیک نقطه‌ای به نام «مونس رومکر» بود که شاید حاوی سنگ‌هایی میلیاردها سال جوانتر از آنهایی باشد که پیش‌تر از سطح ماه برگردانده شده بودند.

به گفته اداره ملی فضایی چین، راکت بالابر کمی پس از ساعت ۱۱ شامگاه روز پنجشنبه به وقت پکن (۳ بعدازظهر به وقت گرینویچ) برخاست و قرار بود در مدار ماه به سفینه برگشتی ملحق شود و بعد نمونه‌های سنگ را به کپسولی منتقل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنگ و خاک ماه درون محفظه‌ای خاص مهروموم شد تا آلودگی پیدا نکند.

در ابتدا روشن نبود که الحاق انجام شود. پس از انتقال، واحد بالابر جدا می‌شود و کپسول به مدت یک هفته در مدار ماه به انتظار زمان بهینه برای بازگشت به زمین، باقی می‌ماند.

مقام‌های چینی گفتند که کپسول حاوی نمونه‌ها قرار است اواسط این ماه روی زمین فرود آید.

طبق برنامه، کپسول در علفزارهای مغولستان مرکزی فرود خواهد آمد؛ همان جایی که فضانوردان چینی با سفینه «شن‌ژو» به زمین بازگشتند.

واحد فرود چانگه۵ که روی ماه باقی ماند، می‌توانست نمونه‌هایی از سطح آن جمع کند و تا عمق دو متر حفاری کند.

گرچه وظیفه اصلی واحد فرود، بازگرداندن نمونه‌ها بود ‌اما تجهیزات مختلفی برای عکاسی از منطقه، نقشه‌برداری از شرایط زیرسطح با استفاده از رادار زمین‌کاو و تجزیه و تحلیل خاک ماه برای یافتن مواد کانی و آب به همراه داشت.

درست پیش از برخاستن راکت بالابر، واحد فرود آنچه را که به گفته سازمان فضایی چین، اولین پرچم خودایستای این کشور در کره ماه بود، باز کرد.

سازمان فضایی چین تصویری منتشر کرد که ظاهرا از واحد فرود گرفته شده است و راکت بالابر را در حال رها کردن موتورهای خود پس از برخاست نشان می‌دهد.

چانگه۵ این موضوع را که کشور چین روزی فضانورد به کره ماه بفرستد و احتمالا پایگاهی علمی در آنجا بنا کند را احیا کرده، هرچند زمانی برای چنین پروژه‌هایی مشخص نشده ‌است.

چین اولین آزمایشگاه مدارگرد موقت خود را در سال ۲۰۱۱ و دومی را در سال ۲۰۱۳ به فضا فرستاد. بر اساس برنامه قراراست پس از سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی دائمی در مدار زمین مستقر کند و احتمالا یک سفینه رفت‌وبرگشتی قابل استفاده مجدد، میان این ایستگاه و زمین رفت‌وآمد کند.  

در حالی که چین همکاری خود با آژانس فضایی اروپا و سازمان‌های دیگر را گسترش می‌دهد، همکاری این کشور با ناسا به دلیل نگرانی ایالات متحده از ماهیت پنهانکارانه و ارتباطات تنگاتنگ برنامه فضایی چین با صنایع نظامی آن،‌ تا اندازه زیادی محدود شده ‌است.

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان