قرعه‌کشی بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲: کی، کجا، چگونه؟

هر یک از تیم‌های ۱۰ گروه در فاصله ماه مارس و نوامبر سال ۲۰۲۱، دو بار با تیم‌های همان گروه بازی خواهند کرد

فرانسه که صاحب عنوان قهرمانی است، مشتاق بردن سومین جام جهانی است - Kurt SCHORRER / FIFA / AFP

جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال اندک اندک نزدیک می‌شود و تیم‌های ملی سراسر دنیا منتظر قرعه‌کشی بازی‌های مقدماتی‌ هستند تا ببینند مسیر آنها به قطر چگونه خواهد بود.

جام جهانی قطر روز ۲۱ نوامبر سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود و روز ۱۸ دسامبر پایان می‌گیرد.

فرانسه که صاحب عنوان قهرمانی است هنوز بهترین تیم دنیا و مشتاق بردن سومین جام جهانی است؛ گرچه کمبودی از نظر رقیب وجود ندارد. بلژیک در رده‌بندی فیفا اول است، اسپانیا و انگلستان بازی‌های امیدبخشی داشته‌اند و بقیه مدعیان اروپایی هم تهدیدی جدی به شمار می‌روند. پرتغال، قهرمان اروپا، ایتالیا و اسپانیا هم اگر صعود کنند احتمالا مدعی خواهند بود.

گرت ساوتگیت که رهبری تیم انگلستان را در آخرین بازی‌های بین‌المللی بر عهده داشت، امیدوار است که قرعه مناسبی نصیبش شود تا بتواند هم وغم خود را صرف بازی‌های به تعویق افتاده یورو ۲۰۲۰ کند. یعنی میان دو جام،‌ کمتر از ۱۸ ماه فاصله است.

همه آنچه باید درباره قرعه‌کشی و حریفان احتمالی بدانید:

قرعه‌کشی کی و کجا برگزار می‌شود؟

قرعه‌کشی مقدماتی قاره اروپا برای جام جهانی ۲۰۲۰ روز دوشنبه هفتم دسامبر درمقر مرکزی فیفا در زوریخ به صورت مجازی برگزار می‌شود و به دلیل همه‌گیری کرونا، نمایندگان سازمان‌های متصدی فوتبال حضور نخواهند داشت.

قرعه‌کشی چه ساعتی شروع می‌شود؟

قرعه‌کشی ساعت شش به وقت محلی (پنج به وقت گرینویچ) شروع می‌شود.

پیش‌درآمد مراسم و پوشش زنده را می‌توانید اینجا ببینید:

روش قرعه‌کشی چگونه است؟

با ۵۵ کشور رقیب، تنها برای ۱۳ تیم اروپایی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جا هست. رقابت مثل همیشه فشرده است و بر اساس رده‌بندی جهانی، اروپا بهترین تیم‌های دنیا را دارد. این ۵۵ تیم در شش گلدان تقسیم می‌شوند: ‌۱۰ تیم در گلدان‌های یک تا پنج و پنج تیم اضافی در گلدان شش. تیم‌ها در ۱۰ گروه دسته‌بندی می‌شوند:‌ پنج گروه پنج تیمی (A تا E) و پنج گروه شش تیمی (J تا F).

انگلستان، اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند در کدام گلدان‌ها خواهند بود؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گلدان‌ها بر اساس رده‌بندی جهانی فیفا تقسیم می‌شوند: انگلستان فعلا تیم چهارم دنیا است و در نتیجه در گلدان یک خواهد بود و احتمالا آسان‌ترین قرعه را خواهد داشت.

ولز، تیم هجدهم دنیا و در گلدان دوم است؛ یعنی ممکن است با انگلستان در یک گروه بیفتد یا هر یک از این دو، با تیم‌های گلدان چهار یعنی ایرلند شمالی (چهل و پنجم دنیا)‌ و اسکاتلند (چهل و هشتم) یا جمهوری ایرلند (چهل و دوم) همگروه شوند.

گلدان یک: بلژیک، فرانسه، انگلستان، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، کروواسی، دانمارک، آلمان، هلند

گلدان دو: سویس، ولز، لهستان، سوئد، اتریش، اوکراین، صربستان، ترکیه، اسلوواکی، رومانی

گلدان سه:روسیه، مجارستان، جمهوی ایرلند، جمهوری چک، نروژ، ایرلندشمالی، ایسلند، اسکاتلند، یونان، فنلاند

گلدان چهار: بوسنی هرزگووین، اسلوونی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی، آلبانی، بلغارستان، اسرائیل، بلاروس، گرجستان، لوکزامبورگ

گلدان پنج: ارمنستان، قبرس، جزایر فارو، آذربایجان، استونی، قزاقستان، کوزوو، لیتوانی، لتونی، آندورا

گلدان شش: مالت، مولداوی، لیختن‌اشتاین، جبل‌الطارق، سن مارینو

راه قطر و تاریخ‌های مهم

هر یک از تیم‌های ۱۰ گروه در فاصله ماه مارس و نوامبر سال ۲۰۲۱، دو بار با تیم‌های همان گروه بازی خواهند کرد: یک بازی رفت و یک بازی برگشت. ۱۰ صدرنشین گروه مستقیما به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌رسند ولی برای تیم‌‌های بعدی سه جای دیگر و بختی برای صعود خواهد بود. این تیم‌ها در کنار دو صدرنشین لیگ ملت‌های اروپای فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ که به فینال این بازی‌ها راه نیافته‌اند، سه مسیر برای رسیدن به جام جهانی خواهند داشت.

سپس جمعا ۱۲ تیم به سه مسیر فوق تقسیم خواهند شد؛ یعنی برای رسیدن به قطر، یک «نیمه‌نهایی» و یک «فینال» لازم خواهد بود. این بازی‌های تک‌حذفی در مارس ۲۰۲۲ برگزار می‌شوند.

آیا قرعه‌کشی، زنده پخش می‌شود؟

بله، قرعه‌کشی را می‌توانید زنده از وبسایت یوفا تماشا کنید که مراسم را به صورت زنده استریم می‌کند. در وبلاگ زنده هم می‌توانید این مراسم را تماشا کنید و به همه اطلاعات لازم و نیز واکنش‌ها و تحلیل‌ها دسترسی داشته باشید.

© The Independent

بیشتر از ورزش