بایدن از ترامپ می‌خواهد در مراسم تحلیف او شرکت کند: «این تنها از یک جهت مهم است»

جو بایدن قرار است ۲۰ ژانویه به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کند

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا- Alex Wong/Getty Images/AFP

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا اظهار امیدواری کرد که به منظور انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، دونالد ترامپ در مراسم تحلیف او در ماه آینده شرکت کند اما ضمنا گفته است حضور سلف وی «هیچ گونه پیامد شخصی» برای او نخواهد داشت. 

آقای بایدن این اظهارات را روز پنجشنبه در نخستین مصاحبه مشترکش همراه با کامالا هریس با شبکه سیانان و در پاسخ به این سؤال بیان داشت که آیا مایل است آقای ترامپ در مراسم روز ۲۰‌ ژانویه حضور یابد یا نه.  

آقای بایدن گفت حضور آقای ترامپ تنها «از یک جهت مهم است»: «نه از نظر شخصی بلکه از این جهت مهم است که ما خواهیم توانست در پایان این هرج و مرج – که او به وجود آورده – نشان دهیم که انتقال قدرت میان احزاب رقیب بامسالمت انجام می‌شود، دست یکدیگر را می‌فشاریم و به جلو حرکت می‌کنیم. 

این تصمیم کاملا به خود او بستگی دارد و برای من هیچ گونه پیامد شخصی ندارد.» 

قرار است آقای بایدن در نیمه روز ۲۰ ژانویه به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کند. او هم‌اکنون و به رغم ادامه خودداری آقای ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات، برخی از اعضای کابینه‌اش را نیز اعلام کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ هنوز اعلام نکرده است که آیا در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت خواهد کرد یا نه، اما گزارش شبکه ان‌بی‌سی در روز چهارشنبه حاکی از آن بود که او از حضور در این مراسم خودداری می‌کند و حتی به‌رغم سنت، از جو بایدن و همسرش، دکتر جیل بایدن، دعوت نخواهد کرد که پیش از مراسم از کاخ سفید دیدار کنند. 

در سال ۲۰۱۶ که دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شد، باراک اوباما او را به کاخ سفید دعوت کرد.  

تعدادی از رسانه‌های آمریکا نیز با استناد به اشارات مشاوران آقای ترامپ گزارش داده‌اند که او دور جدید ریاست جمهوریش را در حدود همان تاریخ اعلام خواهد کرد. 

هفته گذشته نشریه «دیلی بیست» به نقل از منابع مطلع گزارش داد که آقای ترامپ نه تنها از ادامه ریاست جمهوریش اطمینان دارد، بلکه قصد دارد درصورت‌ عدم‌موفقیت تیم حقوقی‌اش در تغییر نتیجه انتخابات، آن را رسما در هفته مراسم تحلیف ریاست جمهوری یا حتی همان روز اعلام کند. 

گفته می‌شود تیم آقای ترامپ از هم‌اکنون در تدارک ادامه ریاست جمهوری در کاخ سفید است. ترامپ در هفته جاری در اجلاس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه گفت که «چهار سال دیگر آن‌ها را ملاقات خواهد کرد».

© The Independent

بیشتر از جهان