الیوت‌ آبرامز: ایران انتقام فخری‌زاده را به تاخیر می‌اندازد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: مذاکرات احتمالا سال آینده آغاز و توافق در دولت بایدن انجام می‌شود

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا - SAUL LOEB / AFP

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا گفت که به باور او «جمهوری اسلامی قبل از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در آمریکا به اقدام تلافی‌جویانه‌ای که چشم‌انداز لغو تحریم‌ها را مخدوش کند، دست نمی‌زند.»

محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران روز جمعه هفتم آذرماه در عملیاتی که هنوز چگونگی آن روشن نیست در منطقه آبسرد دماوند کشته شد. مقامات تهران در همان ساعات اولیه انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفتند و از انتقام‌جویی سخن گفتند.

اما به اعتقاد آبرامز، ایران «به شدت به لغو تحریم‌ها نیاز دارد و در حالی که دولت بایدن قدرت را از دونالد ترامپ تحویل می‌گیرد، این نکته یکی از محاسبه‌های کلیدی جمهوری اسلامی در تصمیم‌گیری است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبرامز در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «اگر آنها به دنبال لغو تحریم‌ها باشند، می‌دانند که باید پس از مراسم تحلیف به نوعی مذاکره انجام دهند و همواره در پس ذهن خود این نکته را خواهند داشت که تا آن زمان دست به اقدامی تلافی‌جویانه نزنند، چرا که می‌تواند روند لغو تحریم‌ها را دشوارتر کند.»

آبرامز هفته گذشته از برنامه‌ریزی دولت ترامپ برای تنگ‌تر کردن دامنه تحریم‌ها علیه ایران خبر داده بود. و همچنین از بایدن خواست که ایران را برای توافقی تحت فشار قرار دهد که تهدید‌های منطقه‌ای و هسته‌ای جمهوری اسلامی را کاهش می‌دهد.

به گفته آبرامز، او انتظار دارد که مذاکرات سال آینده میلادی آغاز شود و در دولت بایدن توافقی به سرانجام برسد.