بایدن درمراسم تحلیف از مردم می‌خواهد ۱۰۰ روز ماسک بزنند

بایدن از فاوچی خواست که سمت «مشاور ارشد پزشکی» کابینه او را به عهده گیرد

جو بایدن گفت که حاضر است در برنامه زنده تلویزیونی، واکسن کرونا بزند - Joe Raedle/Getty Images/AFP

احتمال دارد جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در نطق مراسم تحلیفش از مردم آمریکا بخواهد به منظور کُند کردن شیوع ویروس کرونا، به مدت ۱۰۰ روز از ماسک صورت استفاده کنند.

آقای بایدن با اشاره به احتمال طرح این درخواست از شهروندان آمریکا، در سخنرانی‌اش گفت: «نه برای همیشه، و فکر می‌کنم شاهد تغییری قابل توجه خواهیم بود.»

آقای بایدن همچنین گفت از دکتر آنتونی فاوچی خواسته است، هنگامی که او رسما رئیس جمهور آمریکا می‌شود، همچنان به عنوان عضوی از تیمِ واکنش به همه‌گیری کرونا، در دولت او باقی بماند. آقای بایدن به شبکه سی‌ان‌ان گفت او روز پنج‌شنبه از آقای فاوچی خواسته است در ماه ژانویه، سمت «مشاور ارشد پزشکی» او را به عهده گیرد.

او گفت به محض آنکه کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی، اعلام کند که واکسن‌های کرونا ایمن هستند، او آن را بر پرده تلویزیون، در مقابل عموم مردم، تزریق خواهد کرد.

اشاره رئیس جمهور منتخب به تقاضا برای استفاده از ماسک، به دنبال نظرخواهی شرکت «هریس اکس» مطرح می‌شود که در نشریه «هیل» منتشر شده است. این نظرخواهی نتیجه‌گیری می‌کند که ۷۵ درصد مردم آمریکا از استفاده از ماسک حمایت می‌کنند. کارشناسان حقوقی می‌گویند روشن نیست که آیا رئیس جمهور از نظر حقوقی اختیار آن را دارد که از شهروندان در سطح ملی بخواهد، برای کند کردن سرایت ویروس صورت و بینی‌شان را بپوشانند یا نه. نتیجه این نظرخواهی، هفت درصد از یک نظرخواهی مشابه از سوی همان موسسه در تابستان، کمتر است. از آن هنگام، ویروس کرونا با سرعت بیشتری گسترش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار آمریکایی و تنها در روز پنجشنبه ۱۸۰۰ شهروند بر اثر عوارض کرونا فوت شده‌اند.

آقای بایدن در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان، در ساعت ۹ بعدازظهر به‌وقت آمریکای شرقی، با اشاره به اینکه روسای جمهور سابق، جورج دبلیو بوش، بیل کلینتون و باراک اوباما گفته‌اند در برنامه زنده تلویزیون، واکسن کرونا به آنها تزریق خواهد شد، گفت: «من هم حاضرم همین کار را بکنم.» سه رئیس جمهور سابق آمریکا گفته‌اند این اقدام را به‌منظور اطمینان‌بخشیدن به آن گروه از مردم می‌کنند که نگران آن هستند که دستگاه رهبری ترامپ، واکسن را با تعجیل زیاد تولید کرده باشد.

اما همانند رئیس جمهوری که او سمت معاونت او را داشت، آقای بایدن خواهان آن است که یک مقام ارشد پزشکی (ایمنی)، این واکسن را پیش از آن که به او تزریق شود، تایید کند. 

آقای بایدن، با اشاره به بازوی چپش، به نشانه اینکه این جایی است که سوزن به آن فرو خواهد رفت، گفت: «هنگامی که دکتر فاوچی بگوید ما واکسنی داریم که ایمن است، زمانی است که به مردم نشان خواهم داد که از این واکسن استفاده می‌کنم.»

او افزود: «ببینید، این اتفاقی است که باید بیفتد. مردم اعتقادشان را به واکسن از دست داده‌اند. مهم است که رئیس جمهور و معاون او چه می‌کنند.»

بنا به نظرخواهی‌های موسسه «گالوپ»، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها (۵۸ درصد)، مایل به استفاده از واکسن کووید- ۱۹ هستند. این نظرخواهی، در تابستان، هشت درصد افزایش یافته است.

 چند ماه پیش، آمریکا بیش از زمان حال دستخوش اختلاف بود.

در ماه سپتامبر، نیمی از آمریکایی‌ها گفتند واکسن کرونا را تزریق نخواهند کرد. این تعداد، اما به گفته موسسه گالوپ، اکنون به ۴۲ درصد کاهش یافته است.

مثل همیشه، جایی که مسائل مهم مطرح می‌شود، اینبار هم در مورد تزریق واکسن، در میان دو حزب عمده آمریکا اختلاف‌نظر وجود دارد.

شصت و نه درصد دموکرات‌ها می‌گویند آماده استفاده از واکسن هستند. این در حالی است که تنها ۴۹ درصد جمهوری‌خواهان و اعضای احزاب مستقل، از ترزیق واکسن کرونا استقبال کرده‌اند.

اما حتی دموکرات‌ها در ماه سپتامبر، نسبت به واکسن مردد بودند. در آن هنگام تنها ۵۳ درصد آنها گفتند این واکسن را خواهند زد.

دو گروه دیگر، عمدتا در طول ماه‌ها تغییر نظر چندانی نشان ندادند: جمهوری‌خواهان در مرز ۴۹ درصد ماندند در حالی‌که ۴۷ درصد اعضای احزاب مستقل در تابستانی که گذشت، طرفدار تزریق واکسن بوده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان