مرگ خاموش در ایران قربانی بیشتری گرفت

در بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌ها امکان نصب ایمن وسایل گرمایش آب وجود ندارد

عکس از خبرگزاری دانا- دودکش ناایمن از عوامل اصلی مرگ خاموش است

پزشکی قانونی ایران با اشاره به افزایش مرگ‌های خاموش اعلام کرده که ٢٩١ نفر بر اثر مرگ خاموش در هفت ماهه امسال جان خود را از دست داده‌اند  و این آمار حدود ١٩ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌است. «مرگ خاموش» اصطلاحی است که به مرگ در اثر آلودگی با گاز مونوکسید کربن رخ می‌دهد و هرساله با شروع فصل سرما گزارش‌هایی در خصوص رخ داد این مرگ منتشر می‌شود.

جواد نوفرستی، مدیر عامل انجمن جامعه ایمن، با اشاره به این آمار گفت که نگرانی جدی‌تر و زنگ خطری که سال جاری با آن روبرو هستیم مهر ماه به صدا درآمده‌است. مهر ماه اولین ماه سرد است که با افزایش ۶١ درصدی در زمینه مرگ خاموش مواجه شدیم.»

با شروع زمستان، سردتر شدن هوا و بسته بودن پنجره‌ها و نبود راهی برای تهویه هوا از دورن فضاهای سربسته، مرگ‌های خاموش هم افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با تاکید بر فرارسیدن فصل هشدار برای جلوگیری از مرگ‌های خاموش گفت :«هر سال حدود ۷۰ درصد مرگ خاموش مربوط به آخر سال است و عمده آن از آذرماه آغاز می‌شود. معمولا تا اسفند ماه آمار فوت سه رقمی‌ داریم و الان وقت هشدار دادن است.»

در شهریور امسال، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که در چهار ماه نخست سال جاری، ۲۱۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند.  

با توجه به اینکه امسال زمستان سردی در پیش است و بسیاری از مردم به دلیل شیوع کرونا بیشتر در منزل و در قرنطینه به سر می‌برند و احتمال مصرف بیشتر گاز برای وسائل گرمایشی هست، احتمال آن می‌رود که مسمومیت افراد با مونوکسید کربن و مرگ‌های خاموش بیشتر از زمستان‌های گذشته باشد.

وسایل گازسوز و بخاری‌های ناایمن یا دودکش‌های غیراستاندارد همگی از عوامل منجر به مرگ با گازگرفتگی در شهرهای ایران است. بر اساس اطلاعات شرکت گاز ایران بیش از ٨٠ درصد حوادث گازگرفتی به عامل نقص دودکش‌ها مربوط می‌شود.

غیراستاندارد بودن طراحی دودکش‌ها یا نصب غیراصولی آنها و همچنین نگهداری نکردن درست و انجام نشدن سرویس کاری دوره ای جانهای بسیاری را هر زمستان در ایران می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، یکی از اولین اقدامات که موجب وقوع حوادث گازگرفتگی می‌شود  طراحی تاسیسات و جانمایی اشتباه آب‌گرمکن و واحد گرمایشی ساختمان‌ها است. جوادنوفرستی می‌گوید

در ساخت و ساز‌های جدید مکانی برای نصب آب‌گرمکن و واحد در نظر گرفته نشده و در بیش از ۵۰ درصد این ساختمان‌ها امکان نصب ایمن این وسایل وجود ندارد.

به نظر می‌رسد مقررات ملی ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان که باید در تمام ساخت و ساز‌ها اجرایی شود، در بسیاری از ساختمان‌ها – چه نوساز چه قدیمی - مورد غفلت قرار می‌گیرد و به دلیل نبود نظارت نهادهای بالادستی و انجام نشدن بازدیدهای دوره‌ای، غیراستاندارد بودن سازه‌ها از نظر دور می‌ماند.