دیپلمات ایرانی متهم به بمب‌گذاری، باز هم در دادگاه حاضر نشد

دادستانی بلژیک برای اسدالله اسدی خواهان بیست سال حبس شده ‌است

وکلای سازمان مجاهدین خلق در بیرون دادگاه شهر آنتورپ بلژیک - Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

امروز پنجشنبه در شهر آنتورپ بلژیک، دومین جلسه دادگاه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی و سه نفر دیگر که متهم به همدستی با او در نقشه بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق بودند، بدون حضور متهم اصلی برگزار شد.

آقای اسدی که در زمان بازداشت در سال ۱۳۹۷ دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش بود، با استناد به مصونیت دیپلماتیک در جلسه دوم دادگاه هم حاضر نشد.

دادستانی بلژیک خواستار بیست سال حبس برای اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شد که به اتهام دست داشتن در طرح بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، در بازداشت این کشور به سر می‌برد.

به گزارش نیویورک تایمز، آقای اسدی در جلسه روز جمعه دادگاه به توسل به برخورداری از مصونیت دیپلماتیک شرکت نکرد.

دادستانی  بلژیک گفت با توجه به اینکه آقای اسدی در سفارت ایران در اتریش کار می‌کرده، ولی در آلمان بازداشت شده، نمی‌تواند به مصونیت دیپلماتیک استناد کند.

آقای اسدی اتهام دست داشتن در توطئه بمب‌گذاری را رد کرده‌است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز بازداشت او را «نقض مصونیت دیپلماتیک» خوانده و محکوم کرده است.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او و سه متهم دیگر این پرونده، روز جمعه در شهر آنتورپ بلژیک تشکیل شد. در غیاب متهم اصلی، وکیل او دفاع از او را برعهده داشت.

امیر سعدونی و نسیمه نعامی، زوج ایرانی-بلژیکی که بمب در خودروی آنها پیدا شد، و مهرداد عارفانی، ساکن بلژیک و عضو پیشین سازمان مجاهدین خلق دیگر متهمان پرونده‌اند.

دادستانی درخواست مجازات بین پنج تا بیست سال زندان برای این دیپلمات ایرانی و دیگر متهمان کرده‌است. بنا بر این گزارش، دادگاه حکم خود را تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده میلادی صادر خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسدالله اسدی، دبیر سوم وقت سفارت ایران در اتریش، و سه تبعه دیگر ایران در تیرماه سال ۱۳۹۷ بازداشت شدند. به گفته پلیس بلژیک آنها قصد داشتند از آنتورپ راهی پاریس شوند که نشست سازمان مجاهدین خلق قرار بود آنجا برگزار شود.

این اولین بار است که یک دیپلمات ارشد ایرانی به اتهام دست داشتن در توطئه برای تروردر اروپا محاکمه می‌شود.

به نوشته نیویورک تایمز، آقای اسدی قصد داشت در یک پیتزافروشی در لوکزامبورگ، مواد منفجره را به متهمان دیگر تحویل دهد. تصاویری که نشریه اکسپرس منتشر کرد، او در پیتزا فروشی در کنار امیر سعدونی ۴۰ ساله و همسرش نسیمه نعامی ۳۶ ساله نشسته و بسته‌ای را به آنها تحویل داده که گویا یک بمب قدرتمند در آن بوده است. این بسته حاوی بیش از یک پوند مواد منفجره پروکسید استون بوده است.

این ماده منفجره به دلیل دشواری کشف آن، از سوی تروریست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آقای اسدی متهم است که به این زوج به ازای انجام این عملیات ۱۱ هزار و ۷۱۰ یورو پرداخته است.

سعدونی و نعامی هر دو به دریافت بسته اذعان کردند اما گفتند که نمی‌دانستند که این بسته حاوی بمب است و فکر می‌کردند این فقط بسته‌ای است که «سر و صدای زیادی ایجاد می کند.»

این زن و شوهر در ولوو-سنت-پیر، در شرق بروکسل دستگیر شدند. در چمدان آنها سه وسیله پیدا شد که در پلاستیک پیچیده و در داخل کیسه لوازم بهداشتی پنهان شده بود.