پمپئو: تا پیش از آزادی باقر و سیامک نمازی و مراد طاهباز هیچ توافقی با ایران نباید انجام شود

باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی شهروندان ایرانی-آمریکایی در سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با دولت آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شدند

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده- SAUL LOEB / POOL / AFP

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «امروز باقر نمازی هشتاد و چهار ساله می‌شود. او از زمان زندانی شدن نابه‌حق خود در چهار سال پیش نتوانسته از ایران خارج شود. پسرش سیامک و مراد طاهباز هم که شهروند آمریکایی‌اند، هنوز در زندان اوین زجر می‌کشند. تا زمانی که این افرد آزاد نشده‌اند، هیچ توافقی با ایران نباید انجام شود.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه گفت، ایران آماده است تا در آینده زندانیان بیشتری را با ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندانی هستند، مبادله کند.

به گزارش رویترز، آقای ظریف که به صورت مجازی در نشست «گفتگوهای مدیترانه‌ای» سخن می‌گفت، ضمن اشاره به مبادله زندانی در هفته گذشته که طی آن کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی و استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شد، اضافه کرد «ما همیشه آماده انجام چنین کاری هستیم. این به نفع همه ماست. فردا می‌توانیم این کار را انجام دهیم. امروز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

طی سال‌های گذشته بازداشت شهروندان دو تابعیتی و اتباع خارجی در ایران با اتهاماتی مانند «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در موارد متعددی اتفاق افتاده است.

باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی شهروندان ایرانی-آمریکایی در سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با دولت آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

سیامک نمازی، فعال اقتصادی و مدیر بخش برنامه‌ریزی‌های راهبردی شرکت نفتی کرسنت است. او مهرماه ۹۴ در تهران بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۰ساله او نیز، زمانی که برای رسیدگی به پرونده پسرش به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.