انتقاد قهرمان بوکس زن از تفاوت دستمزد زنان و مردان

لیلا علی، دختر محمد علی، اسطوره بوکس، تیم اعجاب‌آور فوتبال زنان آمریکا را ستود

AFP

بوکسور حرفه‌ای پیشین آمریکایی، خانم «لیلا علی»، تفاوت جنسیتی در پرداخت پاداش و دستمزد در ورزش را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد که او «هرگز» دستمزد یا پاداشی معادل مردان را در ورزش خود دریافت نکرده است. 

لیلا، دختر قهرمان پیشین و متوفای بوکس، «محمدعلی کِلِی»، در طول برنامه جوایز «اِسپی» (بهترین عملکرد ورزشی در هر سال) ۲۰۱۹ در زمینه تبعیض جنسیتی سخن ‌گفت. نظرات بانوی ورزشکار پیشین در همان روزی بیان شد که تیم فوتبال زنان آمریكا با استناد به تبعیض جنسیتی موجود در سازمان فوتبال،‌ و استفاده از دعوی قضایی خود علیه این تبعیض،‌ پیروزی خود در رقابت‌های جام جهانی را در شهر نیویورک، جشن گرفت.

خانم «لیلا علی» که بین سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۷ به فعالیت حرفه‌ای در ورزش بوکس مشغول بود، در مصاحبه‌ای با برنامه تلویزیونی «اَکسِس (دسترسی)» گفت:‌ «حتی در دوران رقابت من در بوکس، به‌رغم داشتن یکی از مشهورترین نام‌ها،‌ و با جذب بی‌نظیر تماشاگران به سالن‌های ورزش، هرگز آنگونه که مردان پاداش و دستمزد دریافت کردند، من دریافت نکردم. در واقع پولی از بوکس عاید من نشد. من بیشتر درآمدم خارج از بوکس بوده است».  

با این حال، بر خلاف تیم فوتبال زنان آمریکا که در سال جاری میلادی دعوی قضایی تبعیض جنسیتی علیه فدراسیون فوتبال ایالات متحده را مطرح کرده است، خانم «علی» اذعان داشت که او در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود، برای دریافت حقوق برابر مبارزه نکرده است.  وی افزود: «من هرگز در آن زمان مبارزه نکردم. در ضمن من به این مسئله واقف بودم که بوکس زنان تا حدی متفاوت است،‌ چرا که به میزان بوکس مردان،‌ مشاهده‌گر و مخاطب ندارد. اما فوتبال زنان به آن مرحله رسیده و آنها برنده شده‌اند و قهرمان جهان هستند. آنها کار خود را به شیوه‌ای وصف‌ناپذیر انجام می‌دهند و هیچگونه عذر و بهانه‌ای برای تفاوت درآمد برای آنان، معنی ندارد». در ادامه، بوکسور پیشین ۴۱ ساله یادآور شد که از این اقدام زنان ورزشکار برای هموار کردن راه برای نسل بعدی، بسیار خشنود است». 

خانم «علی» ضمن تقدیر از استقامت و قدرت تیم فوتبال زنان، خاطرنشان ساخت: «آن زنان بسیار اعجاب‌آور و عالی عمل کردند. آنها قهرمانند . آنها نه تنها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند،‌ بلکه از اینکه در مورد عمل‌کردشان راحت و شفاف سخن بگویند، اِبایی ندارند. به نظر من آنها باید از این لحظات نخست دستیابی به قهرمانی نهایت لذت را ببرند، بی‌آنکه نسبت به انجام کاری متقابل برای جامعه، وظیفه‌ای احساس کنند.‌ اما ساکن ماندن برای این بانوان با داشتن چنین جایگاهی بسیار دشوار است. من فکر می‌کنم که الان زمان،‌ زمان عمل برای زنان است. هر قدر زنان بیشتر برای حقوق خود ایستادگی به خرج بدهند،‌، الهام‌بخش دیگران خواهند بود». 

در ماه مارس، تیم ملی زنان آمریکا علیه سازمان فوتبال ایالات متحده دادخواستی را به اتهام « تبعیض جنسیتی نهادینه شده» نسبت به پرداخت دستمزد و مزایای برابر (با مردان) به دادگاه برد. به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، تمام ۲۸ عضو تیم، در تنظیم آن دعوی گروهی شرکت داشته‌اند که در آن، علاوه بر مسئله دستمزد و پاداش، در مورد تبعیض در زمینه امکانات آموزشی، مربی‌گری، درمان پزشکی و شرایط سفر نیز شکایت کرده‌اند. این اقامه دعوی که هم اکنون در حال بررسی است، شباهت زیادی به شکایتی علیه میزان حقوق و دستمزد دارد که در سال ۲۰۱۶، پنج نفر از بازیکنان تیم آمریکا به دادگاه بردند. 

© The Independent

بیشتر از زندگی