چنگک غول‌آسا در راه فضا؛ ماموریت، جمع کردن زباله

آژانس فضایی اروپا می‌گوید که تعداد اشیاء به جا مانده در فضا پیوسته رو به افزایش است

در مجموع، ۸۶ میلیون یورو در ماموریت جمع کردن زباله فضایی، هزینه خواهد شد - EUROPEAN SPACE AGENCY / ClearSpace SA / AFP

آژانس فضایی اروپا به منظور پاکسازی زباله‌های فضایی که پیرامون زمین جمع شده‌اند یک چنگک عظیم به فضا ارسال خواهد کرد. ماموریت کلیر اسپیس-۱ روی وِسپا (Vega Secondary Payload Adapter) متمرکز شده که پس از دومین پرواز موشک ماهواره بر وِگا در سال ۲۰۱۳ در مدار باقی مانده است.

این ماموریت پاکسازی زباله فضایی که کلیر اسپیس SA نام دارد، قرار است با کمک یک «استارت آپ» سوئیسی انجام شود و انتظار می‌رود که پرتاب آن به فضا در سال ۲۰۲۵ میلادی صورت گیرد. 

آژانس فضایی اروپا در بیانیه خود می‌گوید: «کلیر اسپیس-۱ ظرفیت و توان فنی و تجاری را برای افزایش قابل توجه پایداری بلندمدت پروازهای فضایی نشان خواهد داد.» 

با امضای این قرارداد، گامی مهم در ایجاد یک بخش تجاری جدید در فضا برداشته شد. «سرمایه‌گذاری و خرید ماموریت‌ها در یک قرارداد خدماتی دائمی -به جای توسعه یک فضاپیمای ویژه در خود آژانس فضایی اروپا و استفاده از امکانات درون سازمانی- نشان‌دهنده راهی جدید برای فعالیت‌های تجاری آژانس فضایی اروپاست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مجموع، ۸۶ میلیون یورو (تقریبا برابر با ۷۷ میلیون پوند) در این ماموریت هزینه خواهد شد و چنین خدماتی ممکن است در آینده به شکل منظم مورد نیاز باشند. در بیش از ۶۰ سال گذشته که انسان بیش از ۵.۵۵۰ پرتاب فضایی انجام داده است، ۴۲ هزار شی در مدار ردیابی شده‌اند - که از این تعداد ۲۳ هزار شی در فضا باقی مانده و به طور منظم ردیابی می‌شوند.

در حال حاضر سالانه تقریبا صد پرتاب فضایی انجام می‌شود و با در نظر گرفتن همین نرخ، بین چهار تا پنج خردشدگی رخ می‌دهد و آژانس فضایی اروپا پیش‌بینی می‌کند که تعداد اشیاء به جا مانده در فضا همچنان افزایش خواهد یافت. این مساله مهم و حیاتی است که مطمئن شویم فضای پیرامون زمین، عاری از زباله‌های فضایی خواهد بود.

در ماه سپتامبرایستگاه فضایی بین‌المللی برای جلوگیری از برخورد احتمالی با یک شیء در فضا، مجبور شد مانوری برنامه‌ریزی نشده را اجرا کند. دو هفته پس از آن، به دلیل جمع شدن خرده زباله‌های حاصل از قطعات یک موشک دور انداخته شده چینی و یک ماهواره از کار افتاده شوروی، ممکن بود برخورد دیگری ایجاد شود. چنین برخوردی می‌توانست تعداد زباله‌های فضایی را تا ۲۰درصد افزایش دهد.  

گفته می‌شود که اثر دومینووار حاصل از چنین برخوردی، می‌تواند لایه‌ای از زباله‌های فضایی پیرامون زمین بسازد و پرتاب‌های فضایی آینده را غیرممکن کند.

© The Independent

بیشتر از جهان