آمریکا دو پایگاه نظامی بزرگ را در افغانستان حفظ می‌کند

ایالات متحده «موفقیت كمی در افغانستان» بدست آورده است

مذاکرات صلح افغانستان حدود سه ماه پیش آغاز شده است-PATRICK SEMANSKY / POOL / AFP

درحالی‌که طبق دستور رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، نیروهای آمریکایی در افغانستان تا پانزدهم ژانویه سال آینده باید به ۲۵۰۰ نفر کاهش یابد، ژنرال ارشد آمریکایی از برقراربودن دو پایگاه بزرگ‌تر خبر داد.

دونالد ترامپ در تصمیم ماه گذشته خود، پس‌ازآنکه مشخص شد برای دوره بعدی رئیس‌جمهور نخواهد بود، مقرر کرد تا نیمی ۴۵۰۰ نفر نیروهای آمریکایی در افغانستان به خانه برگردند.

به گزارش رویترز یک ژنرال ارشد آمریکایی روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد پنتاگون طرح‌های عقب‌نشینی در افغانستان را تصویب کرده است ولی همچنان دو پایگاه بزرگ‌تر در این کشور را حفظ می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال ارتش، مارک ميلی، رئيس ستاد مشترک ارتش که میهمان مراسم اتاق انديشه موسسه بروكينگ بود نخستین جزئیات مربوط به این عقب‌نشینی را ارائه داد. وی گفت علاوه بر دو پایگاه بزرگ، ایالات‌متحده «چندین پایگاه ماهواره‌ای» را نیز حفظ خواهد کرد.

ژنرال میلی گفت ارتش آمریكا همچنین به دو مأموریت اصلی خود ادامه خواهد داد:«یاری‌رساندن به نیروهای امنیتی افغان كه درگیری با شورشیان طالبان را محصور کرده‌اند و انجام عملیات ضد تروریستی علیه شبه‌نظامیان دولت اسلامی (طالبان) و القاعده». وی از گمانه‌زنی درباره اینکه رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن چه تصمیمی می‌گیرد خودداری کرد. میلی گفت: «آنچه بعدازآن اتفاق می‌افتد، به عهده دولت جدید است.» او گفت: ایالات متحده «موفقیت كمی در افغانستان» بدست آورده است.

مشخص نیست کدام پایگاه‌های نظامی در افغانستان بسته می‌شوند یا با خروج بیش از ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی چه نگرانی‌های امنیتی ممکن است پدید آید.

هم‌زمان با آمادگی ایالات‌متحده برای عقب‌نشینی نیروهای بیشتر، دولت افغانستان و نمایندگان طالبان پس از مدت‌ها گفتگوهای بی‌نتیجه، روز چهارشنبه به توافق اولیه رسیدند تا مذاکرات صلح را ادامه دهند.

علت حضور نظامی آمریکا در افغانستان در پی حملات نیروهای القاعده به برج‌های تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ بود. حکومت طالبان بر افغانستان به‌صورت رسمی با حمله نیروهای به رهبری ایالات‌متحده پاییان یافت اما باگذشت نوزده سال هنوز طالبان بخش‌های وسیعی از افغانستان را در اختیاردارند.

مذاکرات صلح با طالبان در دوحه پایتخت قطر در جریان است.

بیشتر از جهان