تزریق واکسن کرونا به ۱۰۰ هزار نفر در روسیه

ولادیمیر پوتین گفت، روسیه در چند روز آینده دو میلیون دوز واکسن آماده خواهد کرد

معلمان و پزشکان در الویت تزریق واکسن هستند - Handout / Russian Direct Investment Fund / AFP

به گفته وزیر بهداشت روسیه، این کشور تا کنون به ۱۰۰ هزار نفر واکسن کووید-۱۹ زده است.

میخاییل موراشکو، روز چهارشنبه، طی سخنرانی مجازی در سازمان ملل گفت واکسن اسپوتنیک وی، به کسانی تزریق شده است که بیشتر در معرض خطر بودند.

روسیه، ماه پیش اعلام کرده بود که طبق نتایج مقدماتی، این واکسن در محافظت کردن از مردم در برابر کووید-۱۹، به میزان ۹۲ درصد اثربخش است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به مقامات دستور داده است که از هفته آینده تزریق گسترده واکسن به داوطلبان را آغاز کنند و معلمان و پزشکان را در اولویت قرار دهند.

این در حالی است ‌که روز چهارشنبه آمار مرگ و میر روزانه در روسیه به ۵۸۹ نفر رسید. این کشور، چهارمین کشور دنیا از لحاظ تعداد بیماران مبتلا به کرونا است.

آقای پوتین گفت روسیه در چند روز آینده دو میلیون دوز واکسن آماده خواهد کرد.

اسپوتنیک وی، یکی از دو واکسن ساخت روسیه است و با آنکه هنوز آزمایش‌های بالینی آن به اتمام نرسیده، هم‌اکنون به تأیید نهاد نظارتی خود این کشور رسیده است. این واکسن را باید در دو نوبت تزریق کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه واکسن سومی هم در دست ساخت دارد.

آقای پوتین خطاب به تاتیانا گولیکووا، معاون نخست وزیر گفت: «بیا در این مورد توافق کنیم که هفته بعد به من گزارش ندهی، در عوض تزریق گسترده واکسن را آغاز کنی... بیا دست به کار شویم.»

«می‌فهمم که می‌خواهی محتاطانه حرف بزنی و احتیاط کاملاً درست است. اما می‌دانم که صنعت و شبکه [بهداشت و درمان] به طور کلی آماده‌اند. بیا گام اول را برداریم.»

طبق گفته‌های پوتین در این سخنرانی، هم‌اکنون واکسن اسپوتنیک وی را روی بیش از ۴۵ هزار نفر در سطح جهان آزمایش می‌کنند.

کرملین، پیش از این نیز با اطمینان اعلام کرده بود که روس‌ها اولین کشور در صف تزریق واکسن هستند و مسکو برای بستن قرارداد تأمین واکسن در حال مذاکره با سایر کشورها است.

سخنگوی کاخ کرملین دمیتری پسکوف گفت «قطعاً روس‌ها در اولویت‌اند. همین مقداری که هم‌اکنون کار تولید آن در داخل آغاز شده است کفاف نیاز کل روسیه را می‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، مقامات سن‌پترزبورگ روز چهارشنبه از ابتلای ۳ هزار و ۶۸۴ نفر به این ویروس خبر دادند و برای مهار افزایش تعداد مبتلایان در این شهر، دستور تعطیلی میخانه‌ها و رستوران‌ها را از ۳۰ دسامبر تا ۳ ژانویه صادر کرده‌اند.

در دوره تعطیلات سال نوی روسیه، موزه‌ها، تالارهای سینما، تئاتر و کنسرت‌ها نیز در این شهرِ بیش از پنج میلیون نفری، به روی عموم بسته است.

روسیه با بیش از ۲ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۴۰۱ مبتلا، از این لحاظ فقط از ایالات متحده، هند و برزیل عقب است. از آغاز همه‌گیری تا کنون، ۴۱ هزار و ۵۳ مرگ ناشی از این ویروس در این کشور ثبت شده است.

روسیه در موج دوم شیوع ویروس، به شهربندان تن  نداده و ترجیح داده در برخی مناطق خاص محدودیت‌هایی برقرار کند.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان