توافق سازمان ملل و اتیوپی برای امدادرسانی به منطقه جنگی تیگرای

شورای پناهندگان نروژ: برای دسترسی به این منطقه التماس می‌کردیم و منتظر بودیم

هفته‌ها بود که کامیون‌های حاوی محموله‌های امدادی، پشت مرزهای تیگرای متوقف مانده بود - Yasuyoshi CHIBA / AFP

اتیوپی با سازمان ملل توافق‌نامه‌ای امضا کرده است که در دسترسی منطقه جنگی تیگرای به کمک‌های بشردوستانه «مانع ایجاد نکند.» جنگ در این منطقه، بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است.

این توافق، راه را برای رساندن نخستین کمک‌ها به شش میلیون نفر در این منطقه، در شمال اتیوپی، هموار می‌کند. راه‌های دسترسی به این منطقه، بر اثر هفته‌ها جنگ بین نیروهای فدرال و دولت‌های منطقه‌ای تیگرای قطع شده بود.

در پی جنگ قدرت بین دو جناحی که همدیگر را غیرقانونی قلمداد می‌کنند و گزارش‌هایی مبنی بر رو به اتمام بودن موجودی مواد غذایی، دارو و سایر منابع، سازمان ملل خواهان باز شدن راه‌های دسترسی به این منطقه شده بود.

هفته‌ها بود که کامیون‌های حاوی محموله‌های امدادی، پشت مرزهای تیگرای متوقف مانده بود. با کاهش مواد غذایی و اتمام نیازهای اساسی بیمارستان‌ها مثل دستکش و کیسه‌های نگه‌داری جنازه، گروه‌های امدادرسانی بشردوستانه هر چه بیشتر، خواهان دسترسی گروه‌های بی‌طرف، به این منطقه بودند.

ساویانو ابرو، سخنگوی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، گفت در پی این توافق که پس از تصرف مکله، پایتخت تیگرای به دست سپاهیان فدرال در هفته گذشته شکل گرفت، روز چهارشنبه نخستین ماموریت‌ها، برای نیازسنجی در این منطقه انجام خواهد گرفت.

آقای ابرو گفت: البته در پی آن هستیم کمک‌ها به تمام این منطقه و یکایک نیازمندان برسد.

گمان می‌رود طی جنگ‌ها هزاران نفر از مردم در تیگرای کشته شده و بیش از یک میلیون نفر هم آواره شده باشند که ۴۵ هزار نفر از آن‌ها به نواحی دور افتاده سودان در همسایگی اتیوپی گریخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۹۶ هزار پناهنده هم که در پی جنگ در اتیوپی به اریتره، دیگر همسایه این کشور گریخته‌اند از جمله افرادی هستند که در اردوگاه محل استقرارشان، به کمک‌ها نیاز مبرم دارند.

یکی از امدادرسانان در مصاحبه با اسوشیتد پرس گفت: افرادی به ما گفته‌اند که هیچ‌گونه موادی غذایی، حتی برای بچه‌ها هم ندارند.

یان ایگلاند، یکی از مقامات امدادرسانی شورای پناهندگان نروژ می‌گوید: برای دسترسی به این منطقه التماس می‌کردیم و منتظر بودیم. آماده اعزام هستیم... مجبور بودن به چنین انتظار کشیدن‌هایی واقعاً رنج‌آور است.

توافق‌نامه امدادرسانی پس از آن به امضا رسید که آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی  از پیروزی و پایان حمله نظامی به تیگرای در آخر هفته خبر داد. اما دبرتسیون گبرمیکاییل، رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، مصرانه می‌گوید نیروهایش همچنان در حال نبرد هستند.

در حالی‌که این جنگ، ثبات اتیوپی و کل منطقه شاخ آفریقا را به خطر انداخته است، راستی‌آزمایی ادعاهای طرفین همچنان غیرممکن است.

روز چهارشنبه مشخص شد که ماه پیش، طی این نبردها در نزدیکی مرز اریتره، دست‌کم چهار امدادرسان اتیوپیایی در استخدام دو سازمان خارجی در تیگرای کشته شده‌اند.

چگونگی کشته‌شدن این افراد مشخص نیست اما طبق اعلام منابع امدادرسانی و دیپلماتیک به رویتر، در یکی از چهار اردوگاه پناهندگان در اریتره، جان باخته‌اند.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان