امکان تشخیص آلزایمر با آزمایش خون در آمریکا

این آزمایش از نظر دقت با اسکن مغزی قابل مقایسه است

بیش از پنج میلیون نفر در ایالات متحده به آلزایمر مبتلا هستند - PATRICK HERTZOG / AFP

یک شرکت آمریکایی فروش اولین آزمایش خون را برای کمک به تشخیص بیماری آلزایمر آغاز کرده است. 

این شرکت به نام سی‌توان دایاگنوستیکس (C۲N Diagnostics) که در سنت لوئیس مسقر است، فروش این کیت آزمایشی را تحت قوانین عمومی برای آزمایشگاه‌های تجاری آغاز کرده است. سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز مجوز این آزمایش را صادر نکرده است. 

بیش از پنج میلیون نفر در ایالات متحده به آلزایمر مبتلا هستند که رایج‌ترین شکل زوال عقل است. تشخیص بیماری براساس کاهش حافظه و تجمع پروتئینی به نام بتا آمیلوئید در مغز صورت می‌گیرد. 

در حال حاضر، بهترین روش برای تشخیص میزان تجمع این پروتئین انجام آزمایش اسکن مغزی پی‌ای‌تی (PET) است که ممکن است حدود پنج هزار دلار هزینه داشته باشد و اغلب تحت پوشش بیمه پزشکی در ایالات متحده نیست.

سی‌توان دایاگنوستیکس امیدوار است که آزمایش خون آن با هزینه ۱۲۵۰ دلار همراه با تخفیف برای افراد کم‌درآمد جایگزین اسکن به عنوان رایج‌ترین روش تشخیص آلزایمر شود. این آزمایش خون نیز تحت پوشش بیمه دولتی برای سالمندان نیست. 

این آزمایش در حال حاضر به افراد بالای ۶۰ سال برای تعیین این که آیا آلزایمر دارند یا نه، ارائه می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه این آزمایش هنوز برای استفاده از سوی اداره غذا و داروی آمریکا تأیید نشده است، اما همینک به جز چند ایالت، در سراسر آمریکا برای خرید قابل دسترس است و به تازگی فروش آن در اروپا نیز آغاز شده است. 

دکتر دیوید هولتزمن و راندال باتمن از دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن که بنیان‌گذاران این شرکت هستند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار داشتند که این آزمایش همان مناطقی را در مغز مورد بررسی قرار می‌دهد که در حال حاضر در اسکن مغز برای تشخیص آلزایمر به آن توجه می‌شود. 

اگرچه این شرکت هنوز نتایج رسمی را در مورد صحت آزمایش خود منتشر نکرده است، اما در آگهی‌های تبلیغاتی این شرکت ادعا می‌شود که این آزمایش از نظر دقت با اسکن مغزی قابل مقایسه است. 

مدیر اجرایی این شرکت، دکتر جوئل براونستاین، می‌گوید که در بررسی‌ها این آزمایش نتوانسته است هشت درصد از موارد ابتلا به آلزایمر را که اسکن مغزی قادر به تشخیص آن بوده است، تشخیص دهد. در تشخیص‌ عدم ابتلا به آلزایمر ۷۷ مورد را مانند اسکن مغزی تشخیص داده است.  

دکتر براونستاین می‌گوید که این شرکت به دنبال تأیید اداره غذا و داروی آمریکا است و خبر می‌دهد که این اداره در حال بررسی فوری درخواست این شرکت است. 

وی از فروش این آزمایش قبل از تایید اداره غذا و دارو دفاع می‌کند. وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس اظهار داشت: «آیا درست است که استفاده از این فناوری را که می‌تواند تأثیر زیادی در رفاه بیماران داشته باشد، به عقب بیندازیم؟» 

با این حال، دکتر الیزر ماسلیاه، رئیس علوم اعصاب در موسسه ملی پیری در ایالات متحده، می‌گوید: «من در تفسیر هر یک از این نتایج احتیاط می‌کنم.» 

وی با اعلام این که دولت آمریکا در تأمین بودجه این پروژه کمک کرده است، افزود: «نتایج مایه دلگرمی است. ما بودجه این کار را تأمین می‌کنیم، اما می‌خواهیم نتایج را مشاهده کنیم.» 

هدر اسنایدر از انجمن آلزایمر گفت که این سازمان، آزمایش بدون تایید اداره غذا و دارو را تأیید نمی‌کند. 

وی افزود: «مشخص نیست که نتایج این آزمایش تا چه حد دقت دارند و تا چه اندازه قابل تعمیم هستند.» 

 

© The Independent

بیشتر از جهان