انتقال نخستین محموله تجاری ایران از طریق راه‌آهن به افغانستان

انتظار می‌رود خط آهن ایران تا شمال افغانستان کشیده شود

اولین محموله تجاری ایران از طریق راه آهن به هرات رسید - توییتر نوری

مقام‌های محلی هرات در افغانستان از رسیدن اولین محموله تجاری ایران به این استان در غرب کشور، از طریق خط آهن خواف-هرات خبر می‌دهند. این محموله حاوی ۵۰۰ تن سیمان، در یک اقدام آزمایشی با استفاده از راه آهن جدید که بین دو کشور ایجاد شده، فرستاده شده است. 

خط آهن خواف-هرات ۱۹۳ کیلومتر طول دارد و کار ساخت‌وساز آن از ۱۴ سال پیش شروع شد. این خط آهن چهار بخش دارد که دو بخش آن در استان خراسان رضوی در ایران قرار گرفته است و دو قطعه دیگر آن در استان هرات تاسیس شده ‌است.  

بخشی از این خط آهن که در ایران است مدت‌ها پیش به بهره‌برداری رسیده بود اما به گفته اداره مستقل خط آهن افغانستان، ادامه آن که در افغانستان احداث شده‌است، تازه تکمیل شده و تا حدود یک هفته دیگر افتتاح خواهد شد. 

مشکلات ناامنی و تحریم‌های آمریکا بر ایران این پروژه را به تعویق انداخته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان این خط آهن می‌تواند در ایجاد اشتغال و توسعه مبادلات دوجانبه و داد و ستد کالاهای تجاری بین دو کشور کمک کند. این خط آهن می‌تواند زمینه دسترسی افغانستان را که محاط به خشکی است، به آب‌های آزاد از خاک ایران فراهم کند. 

این خط آهن ظرفیت انتقال دو میلیون تن اموال تجاری را در سال دارد. ایران و افغانستان علاوه بر سایر نیاز‌ها به یکدیگر، منافع اقتصادی مشترک دارند. برای ایران افغانستان بازار مناسبی برای صدور کالاهای بازرگانی است زیر این کشور بیشتر مصرفی و هم اکنون به دلیل محدودیت‌های تجاری با ایران، عمده نیازمندی‌های خود را از چین و پاکستان تامین می‌کند. 

 افغانستان هم گزینه‌های زیادی برای حمل و نقل اقلام تجاری مانند میوه خشک، قالی، سنگ‌های قیمتی و مواد خام خود ندارد و به شدت نیازمند دسترسی به آب‌های آزاد است. موقعیت جغرافیایی این کشور می‌تواند افغانستان را به عنوان چهارراه همکاری منطقه‌ای بین آسیای مرکزی، جنوب آسیا و ایران قرار دهد. اما برای استفاده از این فرصت به توسعه زیربناها، ساخت بندرها و راه‌های مواصلاتی نیاز است. 

افغانستان هم اکنون یک قطعه ریل در مزارشریف در شمال کشور دارد که این کشور را به ازبکستان وصل کرده است. ایران امیدوار است راه آهن خواف هرات را هم به مزارشریف وصل کند و میزان صادرات خود در سال را به سه میلیون تن برساند.