نامه وزیر بهداشت به قالیباف و احتمال تداوم تعطیلی تهران

کرونا در ایران هنوز در مجرای ۱۳ هزار مبتلا در روز جولان می‌دهد

وزیر بهداشت ایران به مردم توصیه کرده بود که بهتر شدن شرایط به معنی ادامه ندادن محدودیت‌ها و مقررات نیست- عکس از ایرنا

وزیر بهداشت ایران در۲۶ آبان ماه و هم‌زمان با مصوبه ستاد مقابله با کرونا در نامه‌ای از محمدباقر قالیباف رییس مجلس ایران خواسته است مصوبه ستاد مقابله با کرونا در خصوص تشکیل جلسات حداکثر ۱۵ نفره مجلس را رعایت کند. اما مجلس در مخالفت با مصوبه دولت همچنان به برگزاری جلسات علنی خود به روال قدیم ادامه می‌دهد.

در نامه سعید نمکی که پیش از شروع اعمال محدودیت‌های اول آذرماه برای آقای قالیباف فرستاده شد، آمده است: «برگزاری جلسات در شهرهای با وضعیت قرمز حداکثر تا سقف ۱۵ نفر با رعایت مقررات مربوطه مجاز است و کلان‌شهر تهران نیز مبتنی بر شاخص‌های موجود تا حداقل دوهفته آینده از وضعیت قرمز برخوردار است.»

براساس این مصوبه برگزاری جلسات بالای ۱۵ نفر در شهرهای قرمز و جلسات بالای ۲۰ نفر در شهرهای نارنجی ممنوع اعلام شده بود.

پیش‌تر نمایندگان مجلس ایران با اجرای این مصوبه مخالفت کرده و گفته بودند دولت نمی‌تواند بر کار مجلس دخالت داشته باشد.

محدودیت‌های جدید کرونا که از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته به اجرا درآمد حضور اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس را برای تشکیل جلسات محدود می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این مصوبه و در پی این محدودیت‌ها، مشاغل غیرضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل شده، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت کرده، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیربومی ممنوع اعلام شده و هرگونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز ممنوع شده است. طی روزهای گذشته و با اجرای این محدودیت‌ها ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شده‌اند.

با نزدیک شدن تعداد مبتلایان به کرونا به یک میلیون نفر در ایران امروز رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «اگر استانی از وضعیت قرمز به شرایط نارنجی رسید، اعمال محدودیت‌ها در آن استان کاهش می‌یابد اما اگر هفته آینده به وضعیت قرمز بازگشت اعمال محدودیت‌ها افزایش می‌یابد.»

به گفته حسن ذوالفقاری، طرح‌های جامع هوشمند محدودیت‌های کرونا، تا پایان سال تداوم خواهند داشت.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز پیشنهاد تداوم تعطیلی تهران و اصناف را با محدودیت‌های جدید ارائه داده است.

داروی گیاهی درمان کرونا

در روزهایی که کشور با بحران ابتلا و مرگ‌ومیر بالای کرونا مواجه است، درگیری میان نمایندگان مجلس و دولت برای اجرا نکردن مصوبات ستاد مقابله با کرونا از یک طرف و بحث کشف داروی طبی کرونا از سوی دیگر به مشغله بزرگ‌تری تبدیل شده است.

طی روزهای گذشته اجماع برای استفاده از داروهای طب گیاهی و سنتی در ایران موجب شد تا خبرهایی در مورد ساخت داروی گیاهی کرونا منتشر شود. امروز اما معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در واکنش به انتشار گزارشی پیرامون یک گیاه دارویی موسوم به «رژدا» تاثیرگذاری این دارو را بر بیماری کووید-۱۹ تایید نکرد.

عباس رضاییان‌زاده گفت: «اثربخشی یک دارو، هرگز براساس یک مطالعه پژوهشی به تنهایی ادعا نمی‌شود و نیاز به انجام مطالعات متعدد مشابه در نقاط مختلف جهان و در گروه‌های متفاوت بیماران از نظر جنسیت، سن، نژاد و حتی در صورت لزوم شرایط جغرافیایی و محیطی متفاوت دارد.» و اضافه کرد: «در نهایت انجام مطالعات مروری نظام‌مند و متاآنالیزهای آماری دقیق بر روی مطالعات متعدد انجام شده، تکلیف اثربخشی یک دارو یا فرآورده را مشخص می‌کند.» داروی گیاهی ایرانی تولید شده برای درمان کرونا هیچ کدام از این شرایط را طی نکرده است.

آیا شرایط بهتر شد؟

با اعمال محدودیت‌های کرونا در کشور طی ۱۲ روز گذشته خبرهای منتشره نشان‌دهنده کاهش تعداد جان‌باختگان بر اثر کرونا در ایران است. امروز هم سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر رسید.» این آمار نشان می‌دهد برای چند روز متوالی مرگ‌ومیر به زیر ۴۰۰ نفر در روز رسیده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند. آمار مبتلایان همچنان بالای مرز ۱۳ هزار نفر در روز است.

در روزهای گذشته وزیر بهداشت ایران به مردم توصیه کرده بود که بهتر شدن شرایط به معنی ادامه ندادن محدودیت‌ها و مقررات نیست بلکه باید این روش ادامه پیدا کند. برخی متخصصان بیماری‌های عفونی نیز در روزهای گذشته از رسیدن زمستان سیاه به دلیل شیوع آنفولانزا و مقاوم شدن ویروس کرونا در سرما هشدار داده بودند.