ترامپ برای اولین بار اعلام کرد در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد

رئیس‌جمهور آمریکا هنوز رسماً نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را نپذیرفته است

آقای ترامپ فرایند انتقال دولت را آغاز کرده است- Erin Schaff - Pool/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ بالاخره برای اولین بار از قصد خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در انظار عمومی پرده برداشت. او با این که هنوز رسماً نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را نپذیرفته است، هفته‌ها راجع به این قضیه در محافل خصوصی صحبت کرده است. 

در ویدیوهایی که سه‌شنبه شب از جشن کریسمس کاخ سفید از پلیتیکو و سایر رسانه‌های آمریکایی پخش شد، آقای ترامپ را در حال سخنرانی در جمعی عمدتاً متشکل از اعضای انجمن ملی جمهوری‌خواهان می‌بینیم. 

رییس جمهور خطاب به این جمع گفت که «چهار سال دلچسب را پشت سر گذاشته‌ایم. داریم سعی می‌کنیم چهار سال دیگر هم بمانیم. اگر نشد چهار سال دیگر می‌بینمتان.» 

در پاسخ به این بیانات فریاد شادی جمعیت بلند شد. بسیاری از حاضران در این مراسم ماسک به صورت ندارند و صدای سرفه افراد در این ویدیو به گوش می‌رسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مراسم رییس جمهور باز هم ادعاهایی بدون سند و مدرک راجع به تقلب در انتخابات مطرح کرد و درباره ساخت واکسن ویروس کرونا صحبت کرد و آن را «معجزه پزشکی» خواند. آقای ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود نمی‌خواهد اعتبار این پیشرفت بزرگ در ساختن واکسن ویروس کرونا نصیب رییس جمهور منتخب جو بایدن شود و گفته بود: «واکسن کار من بود.» 

همه شبکه‌های مهم خبری ایالات متحده آقای بایدن را با ۳۰۶ امتیاز مجمع گزینندگان در برابر ۲۳۲ امتیاز آقای ترامپ برنده انتخابات معرفی کرده‌اند. اما آقای ترامپ هنوز این نتیجه را نپذیرفته و نشان داده است صرف نظر از آن چه در ادامه پیگیری‌های حقوقی‌اش اتفاق بیفتد، باز هم نتایج را نخواهد پذیرفت. 

اما آقای ترامپ فرایند انتقال دولت را آغاز کرده است و در اولین نشست خبری پس از انتخابات به گزارشگران گفت اگر مجمع گزینندگان در ماه جاری آقای بایدن را رییس جمهور اعلام کند کاخ سفید را با آرامش ترک خواهد کرد. 

حالا پس از هفته‌ها انتظار بالاخره رییس دولت در جمع بزرگی از خبرنگاران اعلام کرد که احتمالاً در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد. طبق گزارش‌های بسیاری رییس جمهور پیش‌تر به طور خصوصی به حامیان و مشاورانش گفته بود که شاید در فرصت بعدی در رقابت دوباره برای رسیدن به کاخ سفید شرکت کند. 

به گزارش برخی از رسانه‌ها آقای ترامپ قصد دارد آغاز فعالیت کارزار انتخاباتی‌اش را برای سال ۲۰۲۴ در روز تحلیف جو بایدن یعنی ۲۰ ژانویه اعلام کند تا بتواند بیشترین خلل را در این مراسم وارد کند و توجه افکار عمومی را از رییس جمهور پس از خودش، منحرف کند. 

در تاریخ ایالات متحده تنها فردی که توانسته پس از یک بار شکست در انتخابات، دوباره به کاخ سفید بازگردد، گروور کلیولند بود که در سال ۱۸۸۴ و سپس در سال ۱۸۹۲ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

© The Independent