بایدن: محدودیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را تشدید می‌کنیم

«در صورت پایبندی کامل ایران به تعهداتش تحریم‌ها را لغو می‌کنیم»

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا-CHANDAN KHANNA / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به نیویورک‌تایمز گفت: «در مشورت با شرکا و متحدانمان، مذاکرات و توافق‌هایی برای تمدید و تنگ‌تر کردن دامنه محدودیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران انجام می‌دهیم.»

محدودیت برنامه‌های موشکی ایران و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی موضوعی است که پیش‌ از این نیز از حمایت دوحزبی سناتورهای آمریکایی برخوردار بود. آنها در نامه‌ای به مایک پومپیئو، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده‌ بودند.

بایدن درحالی از همکاری با شرکا و متحدان و تمدید محدودیت‌های هسته‌ای و موشکی سخن می‌گوید که بسیاری در تهران امیدوارند با روی کار آمدن دولت بایدن، محدودیت‌ها برچیده شود. او در مناظره‌های انتخاباتی خود کمتر به تفصیل در مورد ایران و برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن سخن گفته بود.

بایدن در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با این روزنامه آمریکایی بار دیگر به این نکته اشاره می‌کند که «در صورت پایبندی جدی ایران به تعهداتش در برجام، تحریم‌ها را لغو می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا کنون اعلام نکرده است که تحریم‌هایی که مبنای آنها مسائل «حقوق بشر و تروریسم» است و بخش عمده‌ای از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بر همین اساس است را چگونه لغو خواهد کرد.

بسیاری از تحلیگرن بر این باورند که شرایط در منطقه و به خصوص در ارتباط با همسایگان ایران در خلیج فارس تغییر کرده و بایدن نمی‌تواند به آسانی به توافقی بازگردد که تنها مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی را در بر می‌گیرد.

به گمان آنها عامل اصلی شکل‌گیری توافق‌های صلح در منطقه بین کشورهای عربی و اسرائیل ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و دغدغه‌های امنیتی بود که برجام در حل آنها ناتوان بود.

از همین رو دولت بعدی آمریکا برای توافق با ایران موضوعاتی فراتر از مساله هسته‌ای پیش رو دارد که از جمله آنها برنامه‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران است.