نماینده عربستان: «فقدان یک دانشمند مسلمان، فقدانی برای جهان اسلام است»

«تهران با اثبات حسن نیت خود به جامعه بین‌المللی، دانشمندانش را در معرض خطر قرار ندهد»

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل-JEWEL SAMAD / AFP

عبدالله المعلمی، نماینده دایم عربستان سعودی در سازمان ملل کشته شدن محسن فخری‌زاده را «فقدانی برای جهان اسلام» خواند.

او در گفت‌و‌گو با کانال RT تلویزیون روسیه «فقدان یک دانشمند مسلمان را یک فقدان برای کل جهان اسلام» توصیف کرد. المعلمی، خواستار پرهیز ایران از تشدید موقعیت شد، چرا که «واکنش‌های احساسی و انتقام‌جویانه دستاورد مثبتی به همراه نخواهد داشت».

نماینده دایم عربستان در سازمان ملل همچنین از ایران خواست با اثبات حسن نیت خود به جامعه بین‌المللی درمورد برنامه‌های هسته‌ای‌اش، «دانشمندان هسته‌ای خود را در معرض تهدید قرار ندهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن فخری‌زاده که به او لقب «پدر برنامه‌های هسته‌ای-نظامی» جمهوری اسلامی را داده‌اند، عصر جمعه هفتم آذرماه در منطقه آبسرد دماوند کشته شد. با گذشت چهار روز از این ماجرا دست‌کم پنج روایت متناقض از نحوه کشته شدن او و انجام این عملیات منتشر شده و همچنان گزارش رسمی وزارت اطلاعات که می‌گوید به «سرنخ‌هایی» از عاملان دست یافته، منتشر نشده است.

بسیاری از مقامات تهران انگشت اتهام خود را به سوی اسرائیل نشانه‌رفته‌اند. با این حال محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی به طور تلویحی سفر مقامات آمریکایی به منطقه و دیدار با مقامات سعودی و کشته شدن یکی از عوامل کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی، را به یکدیگر مرتبط کرده بود.

عادل الجبیر، ‌وزیر دولت در امور خارجه دولت عربستان سعودی در واکنش به این اظهارات ظریف در توییتر نوشت: «وزیر امور خارجه ایران از سر استیصال پادشاهی (عربستان سعودی) را بابت هرچه در ایران رخ می‌دهد، ملامت می‌کند. آیا او ما را بابت زلزله یا سیل بعدی در ایران سرزنش خواهد کرد؟» عادل‌الجبیر در ادامه تاکید کرد که بر خلاف جمهوری اسلامی، «سیاست عربستان سعودی دخالت در ترور نیست».

بیشتر از جهان