دولت موافق تقسیم سیستان و بلوچستان نیست

مخالفان این طرح را غیرکارشناسی می‌دانند چون هویت قومی و مذهبی مردم این استان در آن لحاظ نشده است

محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس ایران از وصول طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان خبر داده بود- عکس از رسانه‌های داخلی

مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت دولت برنامه‌ای برای تقسیم استان سیستان و بلوچستان و ایجاد استان‌های جدید ندارد. 

زهرا احمدی طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان، را طرحی غیر کارشناسی و چالش‌برانگیز عنوان کرده است. به گفته این مقام دولتی مباحث مرتبط با تقسیم استان‌ها باید همراه با مطالعات کارشناسی از مجرای مبادی اصلی تخصصی مطرح و پیگیری شود. 
پیش‌تر محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس ایران از وصول طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان خبر داده بود. طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان قبلا هم در مجلس دهم مطرح شده بود که با نظرات متفاوتی در میان نمایندگان استان سیستان و بلوچستان مواجه شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخالفان طرح تفکیک این استان این طرح را غیرکارشناسی دانسته‌اند که هویت قومی و مذهبی مردم این استان در آن لحاظ نشده است. 
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از مخالفان طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان پیش‌تر با انتقاد از این طرح گفت که مشکلات سیستان و بلوچستان با «تغییر در نوع نگاه‌ها و دیدگاه‌ها حل می‌شوند، نه با تقسیم این استان». 

امروز هم وزارت کشور با اعلام مخالفت دولت با اجرای این طرح گفت که این طرح بدون توجه به شرایط و پیچیدگی‌های خاص این استان در ابعاد اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی مطرح شده است. این وزارت‌خانه پرداختن به این طرح را بدون توجه به ابعاد یاد شده، ناتوان در همراه داشتن اجماع عمومی می‌داند و می‌گوید موجب پس‌رفت توسعه‌ای منطقه می‌شود. 
جزئیات طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان که از سوی ۴۹ نماینده امضا شده است، دولت را مکلف به تقسیم این استان خواهد کرد. بر اساس این طرح، دولت می‌تواند ظرف شش ماه، پس از تصویب این قانون با تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان به نام‌های استان سیستان و بلوچستان شمالی با مرکزیت زابل، استان سیستان و بلوچستان مرکزی با مرکزیت زاهدان، استان سیستان و بلوچستان جنوبی با مرکزیت استان ایرانشهر و استان مکران با مرکزیت چابهار اقدام کند.

حدود جغرافیای و مساحت شهرستان‌های هر استان با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران انجام می‌پذیرد.