اختلاف‌های درونی تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان حل شد

منابع از تایید کلی شیوه کار آغاز جلسات مذاکرات صلح خبر می‌دهند

مذاکرات صلح افغانستان در دوحه - KARIM JAAFAR / AFP

پس از مطرح شدن موارد اختلافی روی شیوه کار برگزاری جلسات گفت‌و‌گوهای صلح، حالا به نظر می‌رسد این اختلاف‌ها به حداقل خود رسیده است و گفت‌وگوهای اصلی به زودی آغاز خواهد شد.

با این که سخنگوی تیم مذاکره‌کننده گروه طالبان از توافق عمومی بر شیوه کار خبر داده بود اما نادر نادری سخنگوی تیم مذاکره‌کننده دولت در توییترش نوشت که به جز مقدمه روی بقیه مواد شیوه کار توافق صورت گرفته است. در مقدمه نیز مهم‌ترین اصل اختلافی مساله طرفین درگیر بود. دولت افغانستان می‌خواست که در جریان مذاکرات، تیم مذاکره‌کننده‌اش نه به عنوان یک طرف درگیر، بلکه به عنوان تیم مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان خوانده شوند. این مساله را طالبان قبول نداشتند.

همچنین دولت افغانستان مایل بود که تصمیم‌های گرفته شده در لویه جرگه مشورتی صلح سال ۱۳۹۸ هم در اصل گفت‌وگوها داخل شود که مورد قبول طالبان قرار نگرفت. طالبان این لویه جرگه را فرمایشی خوانده بودند.

با این حال اختلاف‌نظرها در مورد مقدمه شیوه کار تنها میان دو تیم مذاکره‌کننده وجود نداشت. بلکه در داخل تیم مذاکره‌کننده دولت نیز در رابطه با مواد مقدمه اختلاف ایجاد شده بود. تعدادی از اعضای تیم مذاکره‌کننده خواهان تایید کامل شیوه کار بودند و عده‌ای دیگر با طرح این مساله که استفاده از ترکیب (طرفین درگیر) فروکاستن دولت مشروع افغانستان به یک طرف درگیر است که می‌تواند ارزش‌های حقوقی زیادی را از دست بدهد و باید عنوان دولت جمهوری اسلامی افغانستان در متن مقدمه گنجانده شود.

حالا هم رسانه‌ها گزارش داده‌اند که اختلاف درونی میان اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت از بین رفته و آنان در موارد مورد نظر دیدگاه واحد دارند.

همچنین گزارش شده است که دیدگاه تیم مذاکره‌کننده دولت با تیم طالبان مشترک شده است و شفافیت لازم به وجود آمده است.

رسانه‌ها از دیدار آقای غنی با تعدادی از رهبران سیاسی افغانستان و گفت‌وگو پیرامون موارد اختلافی خبر داده‌اند. گفته می‌شود آقای غنی رییس‌جمهور افغانستان با دکتر عبدالله رئیس شورای مصالحه، حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان و رسول سیاف از جمله رهبران جهادی افغانستان دیدار کرده است و در این دیدار توافق ضمنی روی کلیت شیوه کار صورت گرفته است. هرچند مقام‌های رسانه‌ای در ارگ، در مورد دیدار رئیس جمهور با سیاسیون افغانستان چیزی نگفته‌اند. اما تصریح کرده‌اند که دولت افغانستان از هرگونه تلاشی برای آمدن صلح و ثبات در افغانستان و بهتر شدن مسیر گفت‌وگوها دریغ نمی‌کند.

با تمام این احوال به نظر می‌رسد فارغ از موارد کوچک اختلافی، گفت‌وگوها برای وارد شدن به اساس اصلی مذاکرات شروع شده است. این به معنای آن است که موارد اختلافی به حداقل رسیده و احتمال تایید کلی شیوه کار وجود دارد.

فوزیه کوفی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت بی‌آن که اشاره‌ای به موارد اختلافی موجود کند به رسانه‌‌ها گفته است که مذاکرات وارد مرحله تازه‌ای شده و  آغاز خواهد شد. او همچنان از طالبان خواسته است تا در این مرحله حساس، انعطاف بیشتری از خود به خرج بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات صلح افغانستان با فراز و فرودهای زیادی روبه‌رو بوده است. با این که دو ماه و نیم از آغاز مذاکرات می‌گذرد اما گفت‌وگوها متناسب با توقع عمومی پیش نمی‌رود. هرچند کشورهای با نفوذ در روند صلح افغانستان، از زمانبر بودن مذاکرات روند صلح خبر داده بودند. اما موارد اختلافی در حدی نیست که باعث رکود نزدیک به دو ماهه مذاکرات شود. برخی از مواد ۲۱گانه شیوه کار بسیار بدیهی است و جز رویکرد هردو طرف است؛ مانند خواندن سوره‌ای از قران کریم پیش از آغاز جلسات، وقفه برای نماز در زمان جلسات و خواندن فاتحه در زمان ختم جلسه.

اما آن چه به عنوان اختلاف بزرگ از همان اول مطرح بوده است، این که طالبان تلاش دارند دولت افغانستان را به عنوان یک نظام مشروع و برآمده از اراده مردم نشناسند و آن را تا سرحد (اداره کابل) تنزل بدهند. چیزی که رئیس جمهور افغانستان به هیچ وجه نپذیرفت و نخواهد پذیرفت.