آغاز دوره آزمایشی برای هفته کاری چهار روزه در نیوزیلند

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، شرکت‌ها را به بررسی روش چهار روز کاری هفتگی ترغیب کرده است

یونیلور، شرکت اصلی چای لیپتون و صابون داو است- JOHN THYS / AFP

شرکت کالاهای مصرفی و بین‌المللی «یونیلور» قرار است برنامه کاری چهار روز در هفته را برای تمامی کارمندانش در ادارات نیوزیلند امتحان کند و در این روش، با حفظ دستمزد، ساعات کاری را ۲۰ درصد کاهش دهد.  

این دوره آزمایشی که از هفته آینده آغاز می‌شود، تا دسامبر ۲۰۲۱ به طول خواهد انجامید. یونیلور گفته است سپس برای آن که تصمیم بگیرد آیا این نظام جدید را باید بر تمامی ۱۵۵ هزار کارمندش در سرتاسر جهان اعمال کند یا نه، نتایج را بررسی خواهد کرد.  

نیک بنگز، مدیرعامل یونیلور نیوزیلند، به خبرگزاری رویترز گفت که هدف آنان تغییر روش انجام کار است و نه افزایش ساعات کاری در روزهای کمتر هفته.  

او به رویترز گفت: «اگر درنهایت در موقعیتی قرار بگیریم که تیم کارمندان چهار روز کاری طولانی داشته باشند، آن‌وقت هدف اصلی را از دست می‌دهیم. ما نمی‌خواهیم که کارمندانمان روزهای کاری بسیار طولانی داشته باشند، بلکه می‌خواهیم در روش کاری آنان تغییر ایجاد کنیم.»  

او گفت: «این یک برنامه آزمایشی است و ما بیش از ۱۲ ماه پیش رو و فراتر از مرزهای نیوزیلند، تعهدی نداده‌ایم. اما گمان می‌کنیم که از یافته‌های گردآوری‌شده‌مان در این زمان می‌توانیم درس‌های زیادی فراگیریم.» 

یونیلور که شرکت اصلی چای لیپتون و صابون داو است، تنها ۸۱ کارمند در نیوزیلند دارد و بر فروش، توزیع و بازاریابی تمرکز دارد. این شرکت در نیوزیلند واحد تولیدی ندارد. آقای بنگز به فایننشال تایمز گفت «کاملا آگاه» است که تغییر برنامه به چهار روز کاری در مکان‌های تولیدی نیاز به فکر بیشتری دارد.  

این دوره آزمایشی هم‌زمان با دوران همه‌گیری ویروس کرونا رخ می‌دهد، که تاثیر مخربی بر اقتصاد سرتاسر جهان گذاشته است. در جهان قبل از ویروس کرونا چندین بار ایده چهار روز کاری در هفته مطرح شده بود، هرچند هیچ اجماعی درباره تاثیر آن بر شرکت‌ها صورت نگرفته بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که برخی مطالعات نشان داده‌اند که در برنامه چهار روز کاری هفتگی، کارآمدی محیط کار و رضایت کارمندان افزایش چشمگیری داشته است، اما منتقدان می‌گویند که در این روش ممکن است که کسب‌وکارها به ضرر دادن بیفتند.  

مایکروسافت در ماه اوت سال گذشته برنامه چهار روز کاری در هفته را در اداراتش در ژاپن آزمایش کرد و دریافت که این روش، منجر به کارآمدتر شدن جلسات و رضایت بیشتر کارمندان می‌شود و تولید را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.  

اخیرا، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، شرکت‌ها را به بررسی روش چهار روز کاری هفتگی و ارائه انعطاف بیشتر به کارمندان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا ترغیب کرده بود.  

شرکت برنامه‌ریزی املاک موسوم به «پرپچوال گاردین» در نیوزیلند، در سال ۲۰۱۸ و پس از آن که برنامه چهار روز کاری هفتگی را با موفقیت آزمایش کرد، به سرخط اخبار راه یافت.  

این تجربه چنان موفق بود که شرکت فوق تصمیم گرفت تغییرات دائمی را در برنامه کاری ایجاد کند و به تمامی ۲۴۰ کارمند خود، سه روز تعطیل در هفته ارائه دهد.  

© The Independent

بیشتر از جهان