خبرگزاری فارس: فخری زاده با مسلسل کنترل از راه دور ترور شد

تلاش سپاه برای پنهان کردن ناتوانی‌ از مقابله با عملیات موساد در ایران 

خودروی ضد گلوله حامل محسن فخری‌زاده- عکس از خبرگزاری‌ها

روز یکشنبه، خبرگزاری فارس‌ وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خبری براساس روایت آن‌ چه یک شاهد محلی نامید، در رابطه با ترور محسن فخری‌زاده مهابادی، پدر برنامه هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی منتشر کرد که از سوی شبکه های خبری بین المللی از جمله بی بی سی و سی ان ان هم نقل شد. اما این تحلیل موجب تعجب برخی کارشناسان نظامی ایرانی و خارجی شد. روایتی که با تصاویر، فیلم‌ها و حتی شهادت افراد محلی و حاضر در محل ترور به کلی مغایرت دارد. داستانی که با انتشار آن تلاش شده است بر ضعف سپاه انصار المهدی که وظیفه حفاظت از شخصیت‌های مهم را به عهده دارد، و همچنین ناتوانی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شناسایی تیم‌های عملیاتی سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، در خاک ایران سرپوش بگذارد. 

روایت خبرگزاری فارس یا سکانسی از فیلم ترانسفورمز؟ 

در گزارشی که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه، بعدازظهر روز گذشته در رابطه با «جزئیات جدیدی» از ترور محسن فخری‌زاده منتشر کرد ادعا شده است که خودروی ضد گلوله حامل محسن فخری‌زاده و همسر وی صبح جمعه به همراه سه ماشین تیم حفاظت از شهر رستم کلای مازندران به سمت آبسرد دماوند حرکت می‌کند. ماشین پیشرو تیم حفاظت چند کیلومتر مانده به محل حادثه، اسکورت را برای چک و خنثی کردن محل مقصد ترک می‌کند. 

ادعا می‌شود که در همین لحظات، صدایی ناشی از اصابت چند گلوله به ماشین، موجب جلب توجه فخری‌زاده و متوقف کردن ماشین می‌شود. فخری‌زاده به تصور این که صدا ناشی از برخورد با مانع خارجی یا اشکال در موتور خودرو بوده است از ماشین پیاده می‌شود. براساس روایت فارس، در همین لحظه از خودرو نیسانی که در فاصله ۱۵۰ متری ماشین فخری‌زاده توقف کرده بود، از یک تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور، شلیک‌های متعددی به سمت فخری‌زاده صورت می‌گیرد. دو گلوله به پهلو و یک گلوله به پشت او برخورد می‌کند که منجر به قطع نخاع وی می‌شود. 

سپس این رسانه در انتهای گزارش خود مدعی می‌شود که تیربار خودروی نیسان که در حال تیراندازی به سمت فخری‌زاده بوده است از حرکت می‌ایستد و خودرو منفجر می‌شود. خبرگزاری سپاه مدعی می‌شود که هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها با سلاح تمام خودکار انجام شده است. بنابراین براساس ادعای این خبرگزاری خودروی نیسان وانت تیراندازی‌کننده نیز به طور اتوماتیک و هوشمند در بلوار مصطفی خمینی آبسرد حرکت می‌کرده است. همچنین ادعا شده است که براساس نتیجه بررسی هویت مالک خودرو، این فرد از تاریخ ۸ آبان ماه از کشور خارج شده است. 

در انتها از ادعای این خبرگزاری سپاه مبنی برعدم دخالت عامل انسانی در ترور فخری‌زاده می‌توان نتیجه گرفت که خودروی نیسان مورد نظر به طور هوشمندانه در ۲۹ روزی که صاحب آن در ایران حضور نداشت فعال بوده است و حرکت می‌کرد و یا از راه دور هدایت می‌شد. شبکه خبری سی ان ان آمریکا این خبر را به نقل از خبرگزاری فارس روز دوشنبه در صفحه اول وبسایت خود منتشر کرد. 

چرا روایت خبرگزاری فارس کودکانه و غیر واقعی است؟ 

براساس روایت خبرگزاری فارس، تنها یک تیربار اتوماتیک تعبیه شده در عقب یک نیسان وانت به سمت خودروی حامل محسن فخری‌زاده شلیک کرده است. اما براساس تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری‌های حکومتی حداقل چهار گلوله شلیک شده از جلو و به سمت راننده با دقت شلیک شده‌اند و به نظر می‌رسد با یک اسلحه کمری و نیمه‌اتوماتیک شلیک شده‌اند و نه یک مسلسل. زیرا اگر از مسلسل آن هم اتوماتیک و کنترل از راه دور استفاده شده بود، قاعدتا گلوله‌های دیگری به سمت صندلی کنار راننده هم برخورد کرده بود و یا به کاپوت و سپر خودرو در حالی که تصاویر اثری از برخورد گلوله در این نواحی نشان نمی‌دهد. 

براساس ادعای خبرگزاری فارس، خودرو ضدگلوله بوده است اما به نظر می‌رسد که تمامی شیشه‌های این خودرو ضد گلوله نبوده‌اند و فقط شیشه جلو و عقب خودرو و همچنین شیشه‌های درهای عقب ضدگلوله بوده‌اند. زیرا تصاویر منتشر شده نشان‌دهنده شکستگی شیشه کنار درهای عقب خودرو و همچنین شیشه راننده است. این نشان می دهد  که برای تسهیل در باز و بسته شدن در راننده و سرنشین کناری آن در خودروی حامل فخری‌زاده از شیشه ضد گلوله استفاده نشده است تا وزن آن پایین نگه داشته شود. 

در روایت خبرگزاری فارس که به نظر می‌رسد به دست سازمان اطلاعات سپاه و یا سپاه انصار المهدی تهیه شده است، خودروی نیسان وانت جونیور پس از قتل فخری‌زاده به جای دیگری حرکت کرده و منفجر می‌شود. اما تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها و روایت شاهدان محلی حاکی از شکستن شیشه خودروی حامل فخری‌زاده به علت انفجار ناشی از نیسان وانت است. همچنین ترکش ناشی از انفجار وانت مورد نظر باعث ایجاد سوراخی بزرگ بالاتر از در باک سوخت خودروی فخری‌زاده شده است. 

در نهایت، در گزارش خبرگزاری فارس ادعا شده است که هیچ عامل انسانی در ترور دست نداشته است. یعنی نیسان وانت مذکور به طور اتوماتیک و هوشمند حرکت می‌کرد؛ امری که مستلزم تجهیز این خودرو به دوربین‌های پیشرفته و سامانه هدایت از راه دور است که در لاشه خودروی سوخته هیچ حسگری (سنسوری) دیده نمی‌شود که این امر را اثبات کند. فناوری‌های موجود نیز چنین امکانی را برای تبدیل یک نیسان وانت به خودروی هوشمند با قابلیت رانندگی در فواصل طولانی بدون دخالت هیچ انسانی نمی‌دهد و تنها در فیلم‌های علمی تخیلی چون ترانسفورمرز (تبدیل‌شوندگان) چنین امری ممکن است. 

همچنین ادعا شده است علت اصلی توقف خودروی حامل فخری‌زاده تصادف گلوله با آن بوده است و پس از آن فخری‌زاده با کنجکاوی از خودرو خارج شد تا علت را پیدا کند این درحالی است که براساس مقررات حفاظتی در صورت برخورد هرگونه جسم به خودرو همچون سنگ، تخم مرغ و یا گلوله‌های رنگی به شیشه جلو و یا مجاور راننده، نه تنها خودروی حامل شخصیت مهم از حرکت نمی‌ایستد بلکه راننده آن موظف است تا سریعا محل را ترک کند و در محلی دورتر به خودروهای دیگر تیم حفاظت بپیوندد. 

همچنین ادعای خروج فخری‌زاده از خودرو به علت کنجکاوی، کودکانه است. اگر به فرض دستورعمل امنیتی هم رعایت نمی‌شد و خودرو وسط خیابان این گونه توقف کرده بود تا علت صدا بررسی شود، این وظیفه محافظ و یا راننده وی بود تا از خودرو برای بررسی جسم برخوردکننده خارج شود و نه شخص مورد حفاظشان. 

روایت واقعی شاهدان محلی چیست؟ 

یکی از خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی که از صحنه ترور محسن فخری‌زاده مهابادی سه ساعت پس از ترور بازدید کرد  روایتی را براساس اظهارات شاهدان محلی از این واقعه بیان کرد. براساس آن چه شاهدان عینی به او گفتند، یک نیسان وانت حامل چوب که در مجاورت خیابان پارک بود در لحظه عبور خودروی محسن فخری‌زاده از کنار آن منفجر شد و موج انفجار سبب توقف خودرو و جراحت وی درون آن شد. متعاقبا از یک خودروی شاسی‌بلند سفیدرنگ که در طرف دیگر خیابان متوقف شده بود، چهار یا پنج نفر سرنشین آن شروع به تیراندازی به سمت خودروی حامل محسن فخری‌زاده می‌کنند. پس از آن، همگی آن‌ها [با استفاده از موتور سیکلت] از صحنه فرار می‌کنند. 

سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع، در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی جزئیات ترور محسن فخری‌زاده مهابادی را  به گونه‌ای دیگر بیان کرد. وی ابتدا در جواب به خبرنگار که پرسید آیا اول تیراندازی شروع شد و یا نیسان وانت منفجر شد، گفت که ابتدا تیراندازی به سمت خودروی حامل فخری‌زاده صورت گرفت و ۱۵ ثانیه بعد یک نیسان وانت در مجاورت آن منفجر شد و تیراندازی بعد از آن ادامه یافت. بنابراین براساس روایت حاتمی، به علت ضد گلوله بودن شیشه جلوی خودروی حامل وی و ناتوانی در کشتن راننده و محافظ وی از خودروی نیسان بمبگذاری شده، برای شکستن شیشه‌های خودروی حامل فخری‌زاده استفاده شده است. محل قتل فخری‌زاده نیز بیرون خودرو است و خون ریخته شده روی زمین نیز احتمالا متعلق به وی و محافظان مجروحش بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس یک فیلم از لحظه حمله مهاجمان که از سوی شاهدان محلی تهیه و در فضای مجازی منتشر شده است، صدای شلیک گلوله از یک سلاح کمری شنیده می‌شود و نه یک مسلسل خودکار (روایت خبرگزاری فارس). همچنین یک شاهد محلی دیگر هم تایید می‌کند که به مدت چندین ثانیه تیراندازی بین طرفین درگیر ادامه پیدا کرده است و یک نفر در حالت نشسته به سمت مهاجمان تیراندازی می‌کرد که احتمالا کسی نبوده است جز محافظ فخری‌زاده، یعنی حامد اصغری که به علت برخورد دو گلوله مجروح و به همراه راننده (محافظ دوم) و شخص فخری‌زاده و همسرش به بیمارستان آبسرد منتقل شدند و سپس از آن جا با یک فروند هلیکوپتر بل ۲۱۲ هواناجا (هواپیمایی نیروی انتظامی) به بیمارستان بقیه‌الله سپاه پاسداران منتقل شدند. 

علت ساخت روایت‌های دروغین از ترور فخری‌زاده از سوی سپاه چیست؟ 

ترور محسن فخری‌زاده در آبسرد واقع در شرق تهران در ساعت ۱۴:۳۰ روز ۷ آذر ۱۳۹۹ سومین عملیات موفقیت‌آمیز موساد در ایران در سال جاری است. پیش‌تر دو خرابکاری دیگر که مقامات دولتی و امنیتی آمریکایی اجرای آن‌ها را نیز به موساد نسبت داده‌اند، اوج ضعف اطلاعاتی و ناتوانی وزارت اطلاعات (واجا) و سازمان اطلاعات سپاه (ساس) را در مقابله با سرویس اطلاعاتی اسرائیل و اقداماتشان در ایران به نمایش گذاشتند. 

ابتدا انفجار مخازن گاز در قلب صنایع موشکی ایران در خجیر واقع در شهر تهران در ساعت ۲۵ دقیقه بامداد جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹ که باعث آسیب رسیدن به یک مرکز تحقیقات و توسعه سوخت مایع موشک‌های بالستیک در تاسیسات گروه شهید همت شد و پس از آن نیز یک حمله ناشی از خرابکاری در نزدیکی ساعت ۱ صبح روز ۱۲ تیر ۱۳۹۹ در مجاورت سوله مرکز مونتاژ سانتریفیوژ شهید احمدی روشن در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز رخ داد و باعث تاخیر در برنامه افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران شد. هر دو نتیجه عملیات خرابکارانه موفقیت‌آمیزی است که به  اسرائیل نسبت داده شده است. 

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران که با خرج میلیاردها تومان هزینه از سوی ارگان‌های فرهنگی سپاه برای ساخت سریال‌های تلویزیونی چون گاندو تلاش دارد خود را یک ارگان امنیتی مقتدر و توانمند در امر مقابله با سازمان‌های جاسوسی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به هواداران حکومت معرفی کند، حال با شرایطی مواجه شده است که بی اعتبار بودن تبلیغاتشدر راستای بزرگنمایی قابلیت‌هایش برای جامعه عیان شده است. متعاقبا با انتشار روایت‌هایی ساختگی چون ‌عدم دخالت عامل انسانی در ترور فخری‌زاده، سعی می‌کند تا از انتقادهایی که در آینده از ناتوانی این ارگان امنیتی در شناسایی و دستگیری عوامل ترور فخری‌زاده خواهد شد جلوگیری کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه