توییتر حساب‌های مرتبط با هواداران پادشاهی در تایلند را حذف کرد

گفته می‌شود این حساب‌ها برای بی‌اعتبار کردن مخالفان راه‌اندازی شده‌ و مصداق هرزنامه بوده‌اند

ماها واجیرا الونگکورن (چپ) پادشاه تایلند و ملکه سوتیدا در میان هوادارانشان- Jack TAYLOR / AFP

مدیریت توییتر، به دنبال افشای این که یک حساب توییتری در تایلند به هزاران حساب دیگر مرتبط بوده است و اخیرا به منظور حمایت از پادشاهِ مورد انتقاد این کشور «ماها واجیرا الونگکورن» هزاران پست را به اشتراک گذاشته است، آن حساب را قفل کرد.   

در گرماگرم اعتراض‌های جنبشی که خواهان اصلاحات دموکراتیک در تدوین قانون اساسی تایلند است، به نظر می‌رسد این حساب توییتری بخشی از کارزار هماهنگ‌شده اطلاعاتی برای تبلیغ برای پیام سلطنت و بی‌اعتبار کردن مخالفان و رهبران آن بوده است. 

تحلیل حساب کاربری طرفدار سلطنت «توییتر اسفیِر» از سوی خبرگزاری رویترز روی یک حساب موسوم به «@jitarsa_school» تمرکز کرد که تنها در ماه سپتامبر به توییتر پیوسته است اما پیش از تعلیق، صاحب ۴۸ هزار فائولر شده است. 

روز یکشنبه، نماینده توییتر گفت که طبق سیاست‌های توییتر، این اکانت «به دلیل تخطی از مقررات توییتر در مورد اسپم (هرزنامه) و سوءاستفاده از این شبکه» حذف شده است.  

در ماه اکتبر، توییتر اعلام کرد که تعداد ۹۲۶ حساب را که به ارتش تایلند مرتبط بود و از سیاست‌های توییتر در قبال اجتناب از سوءاستفاده برای تبلیغ برای دولت و نیز ارعاب شخصیت‌های مخالف  تخطی کرده، حذف کرده است.  

داده‌هایی که در مورد ماهیت حساب‌‌های حذف شده منتشرشد حاکی از آن است که عاملان آن افراد را برای برنامه موسوم به «داوطلبان سلطنت» که به دست دربار تایلند اداره می‌شود، آموزش داده است. صفحه فیس‌بوک «آموزشگاه داوطلبان سلطنت» نیز که ویدیوهای طرفدار پادشاهی را به اشتراک می‌گذاشت و در توییتر حساب داشت، حذف شده است. 

تحلیل‌گران افشاء کرده‌اند که بیش از ۸۰ درصد حساب‌هایی را که صفحه حذف شده فالو می‌کردند، در ماه سپتامبر ایجاد شده است و تمام فعالیتشان تقویت هشتگ‌های طرفدار سلطنت بود که اغلب با تصاویر پادشاه  دیگر اعضای خاندان سلطنتی همراه بوده است. 

ساجای لیانگپونساکول، از نهاد مستقل موسوم به «نظارت بر شبکه‌های اجتماعی برای صلح» می‌گوید توییتر «برخی حساب‌ها را مسدود کرده است اما هنوز تعداد بسیاری از آن‌ها فعال هستند».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما واروُنگ دجیتویگروُم، رهبر طرفداران سلطنت می‌گوید اگر تعداد بیشتری پیام‌های طرفدار پادشاهی در توییتر به چشم می‌خورد به این دلیل بود که هواداران سلطنت متوجه نیاز به مقابله با پیام‌های معترضان شده بودند و یکدیگر را تشویق به پیوستن به این سکو می‌کردند. او می‌گوید: «هشتگ‌های هوادار سلطنت واقعی و زائیده احساسات واقعی هستند.» 

اخیرا، مقامات تایلند حدود دوازده تن از رهبران جنبش هوادار دموکراسی را که در تظاهرات ماه‌های سپتامبر و اکتبر رفتار پادشاه، نحوه زندگی و ولخرجی‌های او را مورد انتقاد قرار دادند، احضار کردند.  

در این میان، یک سند ارتشی که ارتباطی با حساب‌‌های حذف شده ندارد، افشاء کرد که ظاهرا طرح‌هایی برای هدف‌گیری «مخالفان» درنظر گرفته شده و پیام‌های طرفدار سلطنت در توییتر به اشتراک گذاشته شده است. 

در این سند آمده است که تعداد ۱۷.۵۶۲ حساب توییتری متعلق به ۹۷۴۳ افسر ارتش میان تیم‌های مختلف تقسیم شده است که دستور داشته‌اند با هشتگ‌های هماهنگ شده پیام‌های توییتری بفرستند. به همین گونه قرار بود این حساب‌‌ها ضمن آن که اقداماتی برای معتبر بودن آن‌ها درنظر گرفته شده بود، پیام‌های یکدیگر را «موردپسند»، «بازتوییت» و «تعقیب» قرار دهند. 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان