توضیح ترامپ راجع به دلیل توقف بودجه پروژه «ایران دیس‌اینفو»

این پروژه جنجالی از بودجه دولتی برخوردار بود

AFP

دولت ترامپ طی بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که حمایت مالی از «ایران دیس‌اینفو» (پروژه دروغ‌پراکنی ایران) را به جهت هتک آبروی شهروندان آمریکایی متوقف کرده است.  

در اوایل سال جاری خبرها حاکی از آن بود که وزارت خارجه آمریکا، تحت عنوان مقابله با «نفوذ شرورانه یکی از معدود رژیم‌های خودکامه جهان»،‌ بودجه دولتی در اختیار کارزار اینترنتی به نام «ایران دیس‌اینفو» قرار داده است. این کارزار توسط گروهی به نام «همکاری مشترک مجازی برای آموزش مدنی» به‌راه افتاده بود که سازمانی است غیرانتفاعی و در زمینه مسایل گوناگون در ارتباط با ایران فعالیت می‌کند. 

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که حمایت مالی از این پروژه را که توسط مرکز ارتباطات جهانی آن نهاد اعمال می‌شد، متوقف کرده است. دلیل این امر این بوده  است که برخی از پیام‌های توییتری آن پروژه، فعالان حقوق بشر، کُنِش‌گران مدنی و اجتماعی، و خبرنگارانی را که غالبا شهروندان آمریکا بوده‌اند، مورد حمله و هتک حرمت قرار داده است.  

خانم لِیا گابرییِل، مدیر مرکز ارتباطات جهانی وزارت خارجه، در جریان جلسه بررسی سازمان متبوعش در کنگره آمریکا، خاطرنشان کرد که بودجه این پروژه تعلیق یافته است. به گزارش آسوشیتدپرس،‌ خانم گابریل به اعضای کمیته فرعی تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا گفت که تحقیقات داخلی نشان داده‌ است که توییت‌های منتشره از سوی این پروژه، مفاد قرارداد آنها با وزارت خارجه را نقض کرده‌است. وی افزود:‌ «هدف ما این بود که دروغ‌پردازی رژیم ایران را آشکار کنیم،‌ اما توییت‌های منتشره با اهداف تعیین شده سنخیتی نداشتند و خارج از حدود تعیین شده در قرارداد ما بودند. از این رو، ما قرارداد خود را با عاملان آن پروژه فسخ کردیم. مرکز اطلاعات جهانی هرگز قصد نشر توییت علیه شهروندان آمریکایی نداشته است». 

خانم نگار مرتضوی،‌ روزنامه‌نگار مستقر در واشنگتن و مشاور سردبیری روزنامه ایندیپندنت، یکی از افراد مورد حمله توییتری این پروژه بود. افشاگری‌های خانم مرتضوی در زمینه این پروژه،‌ زمینه‌ساز تحقیقات مرکز ارتباطات جهانی وزارت خارجه شد. 

خانم مرتضوی ماه گذشته در این مورد نوشت: «به عنوان یک روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی که در تبعید مشغول به کار و امرار معاش هستم، نسبت به همه گونه حملات از جانب اوباشان اینترنتی مورد حمایت دولت ایران عادت دارم. اما هرگز انتظار نداشتم که توسط دولت ایالات متحده نیز مورد حمله قرار بگیرم». 

روز چهارشنبه گذشته و پس از رونمایی از تصمیم جدید وزارت خارجه، خانم مرتضوی خاطرنشان ساخت که از تصمیم سریع دولت آمریکا خشنود است. وی افزود:‌ «این خبر بسیار خوبی برای حاکمیت قانون است». 

در بهار سال ۲۰۱۹، آقای «برِت برون»، مدیر وقت مرکز ارتباطات جهانی در دولت آقای اوباما، به روزنامه گاردین گفت که این سازمان در اصل برای مقابله با دروغ‌پردازی و تبلیغات پوچ روسیه و داعش تأسیس شده بود. 

تابستان گذشته، رویترز گزارش داد که دولت ترامپ، کمپین اطلاع‌رسانی خود را در تلاش برای تضعیف رهبری تهران راه‌اندازی کرده است. ارتباط احتمالی بین این کمپین و پروژه «دروغ‌پردازی ایران»، روشن نیست.  

وزارت خارجه آمریکا و گروه «همکاری مشترک مجازی برای آموزش مدنی» به پرسش‌های مطرح شده واکنش فوری نشان نداده‌اند. گروه همکاری مشترک، چندین سال است که با دولت آمریکا همکاری دارد. بخشی از پروژه آموزش اصلی این گروه، «توانا» نام دارد. 

خانم «تارا سپهری‌فر»، محقق ایرانی در سازمان دیده‌بان حقوق بشر که او نیز توسط این پروژه و کمپین مورد حمله قرار گرفته بود، از تصمیم وزارت امور خارجه استقبال کرد، و افزود: «از آنجا که همه چیز در پشت درهای بسته اتفاق می‌افتد، به‌واقع نمی‌دانیم که تا چه حدی وزارت خارجه این موضوع را مورد بررسی قرار داده است». 

© The Independent