جرد کوشنر در شهر نئوم با محمد بن سلمان ملاقات می‌کند

افزایش تلاش‌ها به‌منظور تقویت میراث ترامپ برای صلح خاورمیانه

تصویر آرشیوی از سفر ایوانکا ترامپ (دختر ترامپ) و جرد کوشنر (همسرش) به ریاض و ملاقات با ولیعهد عربستان سعودی-MANDEL NGAN / AFP

جرد کوشنر، مشاور عالی کاخ سفید و تیم او احتمالا در آخرین سفر به منطقه خلیج فارس قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، این هفته عازم عربستان سعودی و قطر می‌شوند. اقدامی در جهت تقویت میراث دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه.

این سفر در حالی انجام می‌شود که محسن فخری‌زاده، مرد شماره یک برنامه‌های هسته‌ای (نظامی) جمهوری اسلامی، در اقدامی که هنوز جزئیات آن به طور دقیق روشن نیست و گمانه‌زنی‌های ضد و نقیضی درباره آن مطرح است؛ روز جمعه کشته شد. برخی انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه می‌روند. 

جرد کوشنر که موفق شده توافق صلح ابراهیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی را به اجرا درآورد، همچنان به دنبال تقویت این ابتکار عمل دولت ترامپ در منطقه است. برخی ناظران بین‌المللی با اشاره به ملاقات اخیر کوشنر با وزیر امور خارجه کویت، ادعا کرده‌اند که او در جریان این سفر، پل زدن بر اختلافات بین شورای همکاری خلیج فارس و قطر را نیز دنبال می‌کند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شماری از کشورهای عربی از سه سال پیش به دنبال «حمایت قطر از جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن»، روابط خود را با این کشور محدود کرده و حریم هوایی و دریایی خود را به روی هواپیماها و کشتی‌های قطر بسته‌اند. 

رویترز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولت گزارش داد که کوشنر در سفر به عربستان سعودی با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در شهر نئوم دیدار می‌کند. او سپس با امیر قطر ملاقات خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوشنر که داماد ترامپ است علاوه بر امارات متحده عربی، بحرین و سودان را نیز به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ترغیب کرد. برخی گزارش‌ها حاکی است او قصد دارد در فرصت باقی‌مانده صلح اعراب و اسرائیل را در مقیاس وسیع‌تری توسعه دهد.

مقامات آمریکایی بر این باورند که ورود عربستان سعودی، به عنوان قدرتمندترین کشوری عربی منطقه به روند صلح با اسرائیل آن را مستحکم‌تر کرده و دیگر کشورهای عربی را نیز در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل قرار می‌دهد. روندی که بسیاری از ناظران بر این عقیده‌اند ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله عوامل پیشرفت سریع آن بود.

از سوی دیگر در هفته گذشته گزارش‌هایی در مورد سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به عربستان و ملاقات او با بن سلمان و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در شهر نئوم حضور داشت منتشر شد. این گزارش‌ها از سوی عربستان تایید نشد، اما برخی رسانه‌ها و مقامات در اسرائیل به طور تلویحی آن را تایید کردند.

رویترز به نقل از برخی مقامات می‌نویسد، عربستان سعودی هنوز در آستانه توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل قرار ندارد اما باتوجه به اتحادی که رفتار «مداخله‌جویانه» جمهوری اسلامی در بین کشورهای عربی پدید آورده، این امکان وجود دارد که به زودی کشورهای دیگری به صلح با اسرائیل ملحق شوند.