کرونا عقب‌نشینی کرد، اما شرایط همچنان قرمز

«شیوع ویروس بسیار بیشتر از گذشته است و نباید دوباره فریب بخوریم.»

«کاهش آمار ابتلا به معنی عادی شدن شرایط  نیست» - عکس از دنیای اقتصاد

با کاهش آمار مرگ و میر مبتلایان به کرونا در ایران، امروز وزیر بهداشت گفت:«مراقب باشیم دوباره گرفتار عادی شدن شرایط کرونایی نشویم.»

سعید نمکی روند کنترل بیماری را پس از اجرای تعطیلی دو هفته‌ای در ایران و برقراری محدودیت‌ها، مطلوب عنوان کرد و افزود:«شیوع ویروس بسیار بیشتر از گذشته است و نباید دوباره فریب بخوریم.»

پس از چندین هفته متوالی که آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در ایران روزانه از مرز ۴۰۰ نفر عبور کرده بود و در هفته‌های اخیر به ۵۰۰ نفر نزدیک شده بود، آن روند کاهش یافت و به زیر ۴۰۰ نفر رسید. برای نخستین بار طی یک ماه گذشته، دیروز ۳۸۹ بیمار کرونایی در ایران جان خود را از دست داده‌اند. 

ولی وزیربهداشت کاهش آن آمار را نشان «عادی شدن شرایط» ندانست، و گفت:«اگر باز هم به این سمت برویم که اوضاع عادی شده است، دوباره همان اتفاقی رخ خواهد داد که اردیبهشت ماه بنده تذکر دادم.» او در اردیبهشت ماه با اشاره به عادی‌سازی کرونا از سوی برخی، گفته بود:«مراقب گل خوردن از این ویروس در دقیقه ۹۰ باشیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌هایی از ایران، گفته می‌شود که وضعیت ابتلا و مرگ و میر در برخی شهرها به مرور رو به بهتر شدن است. 

امروز، یکشنبه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «آمار بستری‌های کرونایی در استان رو به کاهش است.» 

استان آذربایجان شرقی چند ماه متوالی در شرایط بحرانی قرمز قرار داشت. 

همزمان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز از کاهش نسبی مبتلایان به کووید-۱۹ در استان خبر داده است. به گفته وی، آذربایجان غربی یک موج بسیار سهمگین را از سر گذرانده است و اکنون سیر نزولی را طی می‌کند.

جواد آقازاده همچنین اضافه کرد: «اکنون ۱۰ شهر آذربایجان غربی در وضعیت قرمز بوده و ۷ شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.» 

با اجرای محدودیت‌ها و تعطیلی دو هفته‌ای در ایران، گفته می‌شود که شرایط بهتری بر شهرهای با وضعیت هشدار حاکم است. 

آمار مبتلایان نیز با کاهش روبه‌رو بوده است و  ۱۲ هزار و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته  در کشور شناسایی شده‌اند.  

با این حال، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان، همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.