نگرانی اروپا از واکنش ایران به ترور فخری زاده

ظریف تقاضای خویشتن‌داری از سوی اروپایی‌ها را شرم‌آور دانست

وزیر امور خارجه بریتانیا از گسترش تنش در منطقه ابراز نگرانی کرد - JEFF OVERS / BBC / AFP

وزیر امور خارجه بریتانیا پس از انتشار خبر ترور محسن فخری زاده گفت که نگران اوضاع ایران و منطقه پس از کشته‌شدن دانشمند هسته‌ای ایران است.

دومنیک راب، روز یکشنبه و در گفتگو با اسکای نیوز تأکید کرد: «ما نگران شرایط در ایران و منطقه هستیم و نمی‌خواهیم که تنش گسترش یابد.»

پیش‌تر نیز، وزارت خارجه آلمان روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از طرفین درگیر خواست تا خویشتن‌داری از خود نشان دهند.

بااین‌حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با انتشار یک توییت به زبان‌های مختلف، خودداری مقامات اروپایی از محکوم کردن رسمی ترور را شرم‌آور خواند. او در این باره نوشت: «حمله تروریستی به دانشمند ما بدون شک توسط یک رژیم تروریستی طراحی و برنامه‌ریزی شد و توسط همدستان جنایتکار آنها اجرا شد.
شرم‌آور است که برخی از ایستادگی در برابر تروریسم امتناع می‌ورزند و در پشت درخواست‌های خویشتن‌داری پنهان می‌شوند.»

سفارت جمهوری اسلامی در پاریس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از جامعه جهانی و «به‌ویژه کشورهای اروپایی» توقع دارد که این حمله را محکوم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای ترور اخیر را به شدت محکوم کرد و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده بود.

همچنین، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با محکوم کردن ترور محسن فخری زاده، خواهان پرهیز از هرگونه اقدام تنش زا ئر منطقه شده بود.

از سوی دیگر، وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه خود، ترور اخیر را محکوم کرد و آن را عملی جنایتکارانه نامید. ترکیه ابراز امیدواری کرد که عاملان ترور هر چه سریع‌تر دستگیر شوند.