احتمال تائید اولین واکسن ویروس کرونا ظرف چند روز آینده

توزیع واکسن چند ساعت پس از دریافت مجوز آغاز خواهد شد

بریتانیا ۴۰ میلیون دوز از این واکسن دو مرحله‌ای را سفارش داده است-AFP

بریتانیا آماده است با تصویب واکسن ویروس کرونا «طی چند روز» آینده، نخستین کشور غربی در این زمینه باشد.

به گزارش فایننشال تایمز از منابعی که به گفته این روزنامه از روند کار آگاهی دارند، اولین تزریق واکسنی که دو شرکت آلمانی و آمریکایی بیون‌تک و فایزر ساخته‌اند ممکن است تا همین هفتم دسامبر انجام شود.

این روزنامه گفته است که توزیع واکسن چند ساعت پس از دریافت مجوز آغاز خواهد شد.

سازمان تنظیم‌کننده دارویی بریتانیا (سازمان مستقل نظام محصولات دارویی و بهداشتی) اینک در حال بررسی ایمنی و اثربخشی دو واکسن است: یکی واکسن بیون‌تک-فایزر و دیگری واکسن دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا.

گزارش‌های حاکی است که بیمارستان‌های بریتانیا برای انجام واکسن بیون‌تک-فایزر ظرف ۱۰ روز آینده فرمان آماده‌باش دریافت کرده‌اند.

بریتانیا ۴۰ میلیون دوز از این واکسن دو مرحله‌ای را سفارش داده است که برای ۲۰ میلیون نفر کافی خواهد بود.

دولت همچنین توافق کرده تا ۳۵۵ میلیون دوز واکسن را از هفت تولیدکننده مختلف از جمله ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن آکسفورد-آسترازنکا را خریداری کند.

توزیع واکسن بیون‌تک-فایزر، که طبق گزارش‌ها ۹۵ درصد اثربخشی دارد، با چالش‌های فنی مواجه است چرا که این واکسن باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و فقط پنج روز می‌تواند در یخچال بماند.

همزمان با این خبر، دولت روز شنبه ندیم زهاوی محافظه‌کار را به عنوان وزیر واکسن منصوب کرد که به این معنی است که وی، بر بزرگترین فرآیند واکسیناسیون این کشور در چند دهه گذشته نظارت خواهد کرد.

زهاوی که در حال حاضر یک وزیر بازرگانی تازه‌کار است، گفت که «خرسند» است که این وظیفه را به عهده گرفته و قول داد کاری می‌کند واکسن به سرعت توزیع شود تا جان و زندگی مردم در امان بماند.

بر اساس فهرست جدیدی که سازمان بهداشت عمومی انگلستان منتشر کرده است، ساکنان و خدمه خانه‌های بهداشت در ردیف اول مجموعه پیشنهادی کسانی که باید زودتر واکسینه شوند قرار دارند؛ بنابراین آنان برای دریافت واکسن ویروس کرونا اولویت دارند. افراد بالای ۸۰ سال و پرسنل سازمان ملی بهداشت و کارکنان حوزه سلامت و مراقبت در ردیف دوم و پس از آنها، افراد ۷۵ ساله و مسنتر در ردیف سوم قرار دارند.

 گفته می‌شود این فهرست ممکن است به دلایل فنی نگهداری اولین سری واکسن‌های وارده، دستخوش تغییر شود.

گزارش بیشتر از پی‌ای

© The Independent

بیشتر از جهان